Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Instrumenttien ja välineiden seurantajärjestelmä laadunhallinnan tukena suuhygienistikoulutuksessa: ohjeet käyttäjille : Medisiina D- StuDental Turun ammattikorkeakoulu

Matikainen, Tikli; Saarinen, Johanna; Sirkiä, Janina; Viiala, Hanna (2020)

 
Avaa tiedosto
Matikainen_Saarinen_Sirkia_Viiala.pdf (488.1Kt)
Lataukset: 


Matikainen, Tikli
Saarinen, Johanna
Sirkiä, Janina
Viiala, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717551
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia käyttöä tukevat ohjeet suun terveydenhuollossa käytettävien instrumenttien ja välineiden seurantajärjestelmän hallintaan Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutuksen Medisiina D- StuDental -oppimisympäristössä. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella seurantajärjestelmän vuonna 2019 tuottamaa aineistoa parodontologisten käsi-instrumenttien osalta. Tavoitteena oli kehittää ja yhtenäistää instrumenttien ja välineiden seurantajärjestelmän käyttöä StuDentalissa.

Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin instrumenttien ja välineiden seurantajärjestelmän käyttöä tukevat ohjeet kahdelle eri käyttäjäryhmälle. Ensimmäinen ryhmä muodostui opiskelijoista, joille laadittiin seurantajärjestelmän lukijalaitteen käyttöohjeet. Toinen ryhmä muodostui vastuualueryhmän opiskelijoista, ohjaajista ja välinehuoltajasta, joille laadittiin järjestelmän pilvipalvelun käyttöohjeet. Ohjeet laadittiin PowerPoint-tiedostoon, joissa opastetaan sanallisesti ja havainnollistavien kuvien avulla järjestelmän käyttöä.

Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös seurantajärjestelmän vuonna 2019 tuottamaa aineistoa. Tarkastelun kohteena olivat LM Instruments Oy:n teroitettavat RFID-sirulliset parodontologiset käsi-instrumentit, jotka ryhmiteltiin instrumenttityyppien mukaisesti. Aineisto kerättiin järjestelmän pilvipalvelun lokitiedoista instrumentti kerrallaan ja tallennettiin manuaalisesti taulukkolaskentaohjelmaan. Kerätyn aineiston avulla tarkasteltiin instrumenttien käyttöä mittaavia toimenpiteitä vuoden 2019 aikana instrumenttiryhmittäin.

Aineiston tarkastelussa nousi esille toimenpiteiden toistuva pakottaminen instrumenteille. Pakotuksella tarkoitetaan virheellisen toimenpiteen kuittausta lukijalla. Suoritettujen pakotusten syyt ja niiden toistuvuus osoittivat, kuinka tärkeää on ohjata käyttäjiä käyttämään seurantajärjestelmää oikein, jotta sen tuottama aineisto olisi mahdollisimman paikkansa pitävää ja näin ollen tukisi laadunhallintaa StuDental-oppimisympäristössä.
 
The purpose of this thesis was to create instructions to support the use and management of the tracking system of dental instruments and devices used in the dental hygienist education at Medisiina D StuDental learning environment. Another objective was to examine the data on periodontal instrument usage collected by the tracking system in 2019. The aim was to improve and unify the use of the tracking system at StuDental.

As the output of this thesis, two sets of instructions were written to support two different groups in the use of the tracking system of instruments and devices. The user instructions for the tracking system’s reader were created for students. The user instructions for the system’s cloud service were written for the teachers, an instrument technician and a team of students who take care of the equipment in StuDental. Instructions were made into a PowerPoint file where the use of the system is guided with illustrative pictures and text.

The data produced by the tracking system in 2019 was also examined in this thesis. Under examination were the instruments of LM instruments Oy which require sharpening and contain a RFID chip. These instruments were grouped by the instrument type. The data was collected instrument by instrument from the logs of the tracking system’s cloud service and then saved manually into a spreadsheet. Activities measuring the use of the instruments during 2019 were analyzed by instrument type groups.

In the examination of the collected data, the frequent forcing of the activities performed to the instruments became visible. In this thesis, the term forcing means performing an incorrect activity to the instrument with the reader. The reasons behind the forced activities and their frequency demonstrated how important it is to guide the users to use the tracking system correctly. In that way, the data the system creates is accurate and can support the quality management in StuDental learning environment.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste