Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kahden puun välissä on turvallista keinua : Lastensuojeluyksiköiden ja koulujen välisen yhteistyön kartoitus

Rantala, Saija (2020)

Avaa tiedosto
Rantala_Saija.pdf (1.020Mt)
Lataukset: 


Rantala, Saija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517328
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata lastensuojeluyksiköiden ja koulujen edustajien kokemuksia heidän välisestä yhteistyöstään sekä yhteistyön mahdollisista kehittämiskohteista. Opinnäytetyössä kartoitetaan sitä, miten yhteistyötä toteutetaan tällä hetkellä, mitkä ovat käytössä olevat yhteistyömenetelmät ja miten ne toimivat. Lisäksi tarkastellaan yhteistyön kehittämisen kohteita kaikkien osapuolten näkökulmasta.
Tutkimusote on kvalitatiivinen, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Kohderyhmänä oli neljä eri lastensuojeluyksikköä Länsi-Suomen läänistä, sekä heidän kanssaan yhteistyötä tekevät koulut. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi lastensuojeluyksikön ohjaajaa, neljä yksikönjohtajaa sekä kuusi koulun edustajaa. Yhteistyökuviot olivat erilaisia jokaisessa neljässä tutkimuskohteessa. Osassa lastensuojeluyksiköistä koulu toimi samassa pihapiirissä yksikön kanssa ja osassa lapset kävivät koulua muualla.
Tulosten perusteella lapsen hyvinvoinnin ja koulun sujumisen kannalta merkittäväksi tekijäksi koettiin toimiva yhteistyö. Yhteistyötä tehdään pääosin lapsen koulunkäyntiin liittyvissä asioissa ja menetelminä käytetään eniten kasvokkaista viestintää, sähköistä viestittelyä, oppilashallinto-ohjelmaa sekä palavereita. Tuloksista käy ilmi, että tärkeimpinä asioina pidetään molemminpuolista aktiivisuutta, tiedonvaihtoa, yhteistyön saumattomuutta, yhteisten linjojen ylläpitämistä sekä helppoa lähestymistä. Koulun edustajien näkökulmasta lastensuojeluyksikkö nähdään huoltajan roolissa ja yhteistyö on samankaltaista kuin kaikkien huoltajien kanssa. Tulokset kertovat, että yhteistyön menetelmät riippuvat paljon siitä, minkälaisessa ympäristössä yhteistyötä tehdään. Jos koulu on samassa pihapiirissä lastensuojeluyksikön kanssa, silloin yhteistyö koetaan tiiviimmäksi.
Tutkimuksen tavoitteena on tuoda lastensuojeluyksiköille ja kouluille tietoa siitä, millaisena heidän välinen yhteistyö koetaan ja mitä se merkitsee. Lisäksi tavoitteena on antaa mahdollisia välineitä yhteistyön kehittämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste