Henkilökohtainen apu kehitysvammaisten asumisyksikössä : Kokemuksia henkilökohtaisen avun pilottihankkeesta
Puskala, Elina (2020)
Puskala, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517333
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten kanssa. Soitessa kokeiltiin vuonna 2019 henkilökohtaisen avun pilottihanketta. Pilottihankkeen tarkoituksena oli testata uutta henkilökohtaisen avun toteuttamistapaa, jossa henkilökohtainen avustaja toimi osana asumisyksikön henkilökuntaa. Pilottihankkeessa kerättiin tietoa siitä, voisiko kyseinen toteuttamistapa vastata palvelutarpeeseen paremmin ja samalla tuottaa säästöjä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia henkilökohtaisen avun pilottihankkeeseen osallistuneiden asiakkaiden sekä heidän läheistensä kokemuksia pilottihankkeesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa pilottihankkeeseen osallistuneita asiakkaita ja heidän läheisiään haastateltiin teemahaastattelun muodossa. Haastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen (10) henkilöä. Aineiston analyysitapana toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään henkilökohtaisen avun sisältöä ja järjestämistä sekä avataan näkökulmia kehitysvammaisuuteen.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille tyytyväisyys pilottihankkeen tuomiin muutoksiin. Sekä asiakkaiden että läheisten kokemukset pilottihankkeesta olivat pääosin positiivisia. Ennen pilottia huonoksi oli koettu muun muassa avustajien vaihtuvuus ja sen vaikutukset esimerkiksi asiakkaiden turvallisuuteen. Haastateltavat kertoivat yksimielisesti olevansa tyytyväisiä siihen, että pilottihankkeen aikana henkilökohtainen avustaja oli yksikön oma työntekijä, eikä avustaja vaihtunut pilottihankkeen aikana. Haastateltavat kokivat myös, että pilottihankkeen aikana kommunikointi sekä turvallisuudentunne lisääntyivät ja palvelun laatu muuttui paremmaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa pilottihankkeeseen osallistuneita asiakkaita ja heidän läheisiään haastateltiin teemahaastattelun muodossa. Haastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen (10) henkilöä. Aineiston analyysitapana toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään henkilökohtaisen avun sisältöä ja järjestämistä sekä avataan näkökulmia kehitysvammaisuuteen.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille tyytyväisyys pilottihankkeen tuomiin muutoksiin. Sekä asiakkaiden että läheisten kokemukset pilottihankkeesta olivat pääosin positiivisia. Ennen pilottia huonoksi oli koettu muun muassa avustajien vaihtuvuus ja sen vaikutukset esimerkiksi asiakkaiden turvallisuuteen. Haastateltavat kertoivat yksimielisesti olevansa tyytyväisiä siihen, että pilottihankkeen aikana henkilökohtainen avustaja oli yksikön oma työntekijä, eikä avustaja vaihtunut pilottihankkeen aikana. Haastateltavat kokivat myös, että pilottihankkeen aikana kommunikointi sekä turvallisuudentunne lisääntyivät ja palvelun laatu muuttui paremmaksi.