Pienryhmätoiminnan toimivat käytänteet Alajärven varhaiskasvatuksessa
Svan, Essi (2020)
Svan, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517378
Tiivistelmä
Pienryhmätoiminta on varhaiskasvatuksessa melko laajasti käytetty pedagoginen
menetelmä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Alajärven varhaiskasvatuksessa käytettäviä pienryhmätoiminnan toimintatapoja ja menetelmiä. Opinnäytetyön lähtökohtana on ollut Alajärvellä toteutettu pienryhmätoiminnan kehittämisprojekti, jonka aikana on kehitetty ja kokeiltu monenlaista pienryhmätoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena esitellä kehittämishankkeen aikana hyväksi havaittuja käytänteitä.
Opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pienryhmätoiminnasta. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa varhaiskasvatuksen opettajia on haastateltu teemahaastattelun keinoin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna. Tutkimus on toteutettu kolmessa Alajärven varhaiskasvatuksen yksikössä. Kaikki haastateltavat olivat koulutukseltaan varhaiskasvatuksen opettajia.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi pienryhmätoiminnassa toimivat käytänteet suunnittelussa, toiminnassa ja ryhmäjaoissa. Opinnäytetyössä esitellään myös kehittämisideoita pienryhmätoiminnan toteuttamisesta, sekä näkemyksiä lasten osallisuuteen pienryhmätoiminnan aikana. Pienryhmätoiminta koettiin tärkeäksi ja toimivaksi menetelmäksi, joka rauhoittaa päivää monilta osin. Pienryhmätoiminnassa nousi esiin lasten osallisuus ja kasvattajan rooli. Pienryhmätoiminnan ryhmäjakoja tehtäessä korostui kaksi erilaista jakamismenetelmää: iän mukaan ryhmiin jakaminen
sekä sekaryhmät. Erilaiset kerhot, kuten halinallekerho ja kilikerho nousivat tutkimustuloksissa esille.
menetelmä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Alajärven varhaiskasvatuksessa käytettäviä pienryhmätoiminnan toimintatapoja ja menetelmiä. Opinnäytetyön lähtökohtana on ollut Alajärvellä toteutettu pienryhmätoiminnan kehittämisprojekti, jonka aikana on kehitetty ja kokeiltu monenlaista pienryhmätoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena esitellä kehittämishankkeen aikana hyväksi havaittuja käytänteitä.
Opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pienryhmätoiminnasta. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa varhaiskasvatuksen opettajia on haastateltu teemahaastattelun keinoin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna. Tutkimus on toteutettu kolmessa Alajärven varhaiskasvatuksen yksikössä. Kaikki haastateltavat olivat koulutukseltaan varhaiskasvatuksen opettajia.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi pienryhmätoiminnassa toimivat käytänteet suunnittelussa, toiminnassa ja ryhmäjaoissa. Opinnäytetyössä esitellään myös kehittämisideoita pienryhmätoiminnan toteuttamisesta, sekä näkemyksiä lasten osallisuuteen pienryhmätoiminnan aikana. Pienryhmätoiminta koettiin tärkeäksi ja toimivaksi menetelmäksi, joka rauhoittaa päivää monilta osin. Pienryhmätoiminnassa nousi esiin lasten osallisuus ja kasvattajan rooli. Pienryhmätoiminnan ryhmäjakoja tehtäessä korostui kaksi erilaista jakamismenetelmää: iän mukaan ryhmiin jakaminen
sekä sekaryhmät. Erilaiset kerhot, kuten halinallekerho ja kilikerho nousivat tutkimustuloksissa esille.