"Omaohjaajasuhde on tärkeintä työssäni" : Leinolan perhetukikeskuksen omaohjaajamallin yhteiskehittäminen
Kammonen, Laura; Köykkä, Nea; Köykkä, Nea (2020)
Kammonen, Laura
Köykkä, Nea
Köykkä, Nea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517424
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tampereen kaupungin Leinolan perhetukikeskuksen kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka vakiintunutta ja selkeää lastensuojelulaitoksissa yleisesti käytettävä omaohjaajatyömenetelmä on Leinolassa ja kuinka sitä voisi kehittää yhteneväisemmäksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja yhdenmukaistaa niin Leinolan perhetukikeskuksen molempien osastojen kuin yksittäisten työntekijöiden omaohjaajatyöskentelyä. Tavoitteena oli yhdessä Leinolan työntekijöiden kanssa luoda omaohjaajasuhteen kannalta merkittävimmät vaiheet huomioiva mallinnus. Tavoitteena oli myös jalkauttaa Leinolaan ajankohtaisia valtakunnallisia sijaishuollon kehittämisstrategioita. Opinnäytetyön kehittämispohjana toimi Sosiaali- ja terveysministeriön sekä Suomen Kuntaliiton tuottama Lastensuojelun sijaishuollon laatukriteerit. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli kiintymyssuhdeteoria sekä siihen pohjautuva omaohjaajuus.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja siinä hyödynnettiin moninäkökulmaisuutta eli menetelmätriangulaatiota. Ensimmäinen aineistonkeruumenetelmä oli kyselylomake, johon vastasivat lähes kaikki Leinolan 24 työntekijästä. Toisena aineistonkeruumenetelmänä toimi yhteistoiminnallinen kehittämispaja, johon osallistui puolet kaikista työntekijöistä.
Tutkimuksen tulosten perusteella omaohjaajuuden yhtenäistämiselle on Leinolassa kova tarve. Työntekijöillä on kattavat tiedot omaohjaajuuden työtehtävistä, mutta selkeä yhteinen linja puuttuu, jolloin asiakastyö ei laadultaan ole välttämättä tasa-arvoista. Tuloksissa ilmeni, että työntekijöiden perehdytyksessä on puutteita, mikä voi osaltaan vaikuttaa omaohjaajuuden toteuttamiseen eri tavoin.
Jotta omaohjaajasuhteessa pystyttäisiin tarjoamaan lapselle korjaavia ja korvaavia kokemuksia, täytyy jokaiseen suhteen vaiheeseen panostaa: niin alkuun, suhteen syventämiseen kuin sen lopettamiseenkin. Kussakin suhteen vaiheessa on omat merkittävät seikat, mutta yleisiä, kaikki vaiheet läpileikkaavia teemoja ovat lapsen ainutkertaisuuden huomioiminen ja yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen, tavoitteellinen, lapsen ehdoilla etenevä työskentely, lähiverkoston huomioiminen sekä omaohjaajan oma ammatillisuus ja työryhmän tuki. Tutkimuksen teorian sekä työntekijöiden näkemysten pohjalta tehtyyn mallinnukseen on koottu konkreettisia arjen keinoja omaohjaajatyön toteuttamiseen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja siinä hyödynnettiin moninäkökulmaisuutta eli menetelmätriangulaatiota. Ensimmäinen aineistonkeruumenetelmä oli kyselylomake, johon vastasivat lähes kaikki Leinolan 24 työntekijästä. Toisena aineistonkeruumenetelmänä toimi yhteistoiminnallinen kehittämispaja, johon osallistui puolet kaikista työntekijöistä.
Tutkimuksen tulosten perusteella omaohjaajuuden yhtenäistämiselle on Leinolassa kova tarve. Työntekijöillä on kattavat tiedot omaohjaajuuden työtehtävistä, mutta selkeä yhteinen linja puuttuu, jolloin asiakastyö ei laadultaan ole välttämättä tasa-arvoista. Tuloksissa ilmeni, että työntekijöiden perehdytyksessä on puutteita, mikä voi osaltaan vaikuttaa omaohjaajuuden toteuttamiseen eri tavoin.
Jotta omaohjaajasuhteessa pystyttäisiin tarjoamaan lapselle korjaavia ja korvaavia kokemuksia, täytyy jokaiseen suhteen vaiheeseen panostaa: niin alkuun, suhteen syventämiseen kuin sen lopettamiseenkin. Kussakin suhteen vaiheessa on omat merkittävät seikat, mutta yleisiä, kaikki vaiheet läpileikkaavia teemoja ovat lapsen ainutkertaisuuden huomioiminen ja yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen, tavoitteellinen, lapsen ehdoilla etenevä työskentely, lähiverkoston huomioiminen sekä omaohjaajan oma ammatillisuus ja työryhmän tuki. Tutkimuksen teorian sekä työntekijöiden näkemysten pohjalta tehtyyn mallinnukseen on koottu konkreettisia arjen keinoja omaohjaajatyön toteuttamiseen.