Kassatyöntekijöiden perehdytysprosessin nykytilan kuvaus ja kehitysehdotukset
Finell, Theresa (2020)
Finell, Theresa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817618
Tiivistelmä
Perehdyttämistä tarvitaan kaikissa organisaatioissa toimialasta ja koosta riippumatta. Perehdytyksen aikana uusi työntekijä tutustuu yritykseen, työympäristöön ja henkilöstöön. Onnistunut perehdytys luo positiivisen ja tervetulleen tunnelma uudelle työntekijälle ja sitouttaa hänet yritykseen. Kattavan perehdytyksen tärkeys korostuu etenkin nuoren henkilön ensimmäisen työpaikan kohdalla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella henkilöstöpalveluyrityksen, Joblink Oy:n, uusien työntekijöiden perehdytysprosessia ja antaa kehitysehdotuksia prosessin parantamiseksi. Työn tavoitteena on saada kuva perehdytysprosessin eri vaiheista ja niiden tarkoituksenmukaisuudesta perehdyttäjien näkökulmasta. Tutkimus tehdään kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastatellaan Joblink Oy:n nykyisiä kassaperehdyttäjiä sekä perehdytysmyymälöiden vastaavia työntekijöitä. Rajauksen työssä käytetään Joblinkin pääkaupunkiseudun kassaperehdytyksiä
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi perehdytysprosesseja, perehdytyksen suunnittelua ja arviointia sekä henkilöstöpalvelualaa. Lopputuloksissa esitellään Joblink Oy:n perehdytysprosessin nykytilaa ja sen onnistumista, perehdyttäjien näkökulmasta. Lopputuloksissa esitellään myös kehitysehdotukset.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista, eli laadullista menetelmää. Aineisto kerättiin keväällä 2020 puhelinhaastatteluja käyttäen. Haastateltavina oli yrityksen kassaperehdyttäjät sekä toisen perehdytysmyymälän vastaava.
Tutkimuksessa selvisi, että nykyinen perehdytysprosessi koettiin toimivaksi. Eniten kehitettävää perehdytysprosessissa on veikkausosaamisen tasossa. Myös asiakaspalvelutaitoihin ja myymäläkäyttäytymisen ohjeistamiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota prosessin alkuvaiheessa. Joblinkin ja perehdyttäjien välistä kommunikointia tulisi myös kehittää monipuolisemmaksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella henkilöstöpalveluyrityksen, Joblink Oy:n, uusien työntekijöiden perehdytysprosessia ja antaa kehitysehdotuksia prosessin parantamiseksi. Työn tavoitteena on saada kuva perehdytysprosessin eri vaiheista ja niiden tarkoituksenmukaisuudesta perehdyttäjien näkökulmasta. Tutkimus tehdään kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastatellaan Joblink Oy:n nykyisiä kassaperehdyttäjiä sekä perehdytysmyymälöiden vastaavia työntekijöitä. Rajauksen työssä käytetään Joblinkin pääkaupunkiseudun kassaperehdytyksiä
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi perehdytysprosesseja, perehdytyksen suunnittelua ja arviointia sekä henkilöstöpalvelualaa. Lopputuloksissa esitellään Joblink Oy:n perehdytysprosessin nykytilaa ja sen onnistumista, perehdyttäjien näkökulmasta. Lopputuloksissa esitellään myös kehitysehdotukset.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista, eli laadullista menetelmää. Aineisto kerättiin keväällä 2020 puhelinhaastatteluja käyttäen. Haastateltavina oli yrityksen kassaperehdyttäjät sekä toisen perehdytysmyymälän vastaava.
Tutkimuksessa selvisi, että nykyinen perehdytysprosessi koettiin toimivaksi. Eniten kehitettävää perehdytysprosessissa on veikkausosaamisen tasossa. Myös asiakaspalvelutaitoihin ja myymäläkäyttäytymisen ohjeistamiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota prosessin alkuvaiheessa. Joblinkin ja perehdyttäjien välistä kommunikointia tulisi myös kehittää monipuolisemmaksi.