Aloittavan IT-yrityksen digitaalisen brändin luominen : case: Simplr Oy
Nikkanen, Juha (2020)
Nikkanen, Juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817611
Tiivistelmä
Jotta IT-alan yritys erottuu muista saman alan kilpailijoista, yrityksen ja tuotteiden brändäämisestä on tullut entistä tärkeämpää. Brändääminen on varsinkin digitaalisilla markkinoilla iso osa yritystä, ja alusta alkaen huolellisesti suunniteltu ja toteutettu brändi voi olla korvaamaton hyödyke. Opinnäytetyö on toimeksianto yritykselle Simplr Oy ja tavoitteena oli analysoida heidän nykytilaa ja kuinka brändiä kannattaisi lähteä rakentamaan.
Teorian lähteinä on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, blogitekstejä ja brändäämisen ohjeita. Näiden materiaalien lisäksi haastattelulla on kartoitettu yrityksen nykytilaa ja yleistietoa. Työssä analysoidaan yrityksen visuaalista identiteettiä ja millaisia ohjeita siihen liittyy. Koska yritys toimii B2B-markkinoilla, vertaillaan myös, miten yritysmarkkinat eroavat kuluttajamarkkinoista.
Tuloksina sain kartoitettua toimeksiantoyrityksen nykyisen brändin tilanteen ja kuinka sitä tulee kehittää eteenpäin. Yritys on vasta perustettu, joten brändiä ryhdytään rakentamaan ohjeiden mukaisesti.
Lopussa käyn vielä läpi kehitysehdotuksia, esimerkiksi. miten yrityksen tulisi muokata sivustoaan houkuttelemaan asiakasta tutustumaan yritykseen, markkinointikampanjan toteutuksen, kuva- ja videomainosten tekemisen tuotteiden ja palveluiden tunnettavuuden nostattamiseksi, sekä muita brändäämiseen liittyviä asioita. Standing out from the competition can be difficult in today’s information technology market, so branding the company and products has become even more important. A carefully planned and executed brand can be indispensable asset. This thesis was commissioned by a company called Simplr Oy. The objective was to analyze their current state and to determine how branding should be continued in the future.
In the theoretical part, relevant literatute, blog posts and guides as to how branding is created. In addition, interviews were conducted with the company staff, to explore their current state and general knowledge about the business. The thesis starts with a presentation of the company and their services and products. In theory part, the visual identity of the company is also analyzed, as is what kind of guide lines they need. Because the company only works with other companies and not with end consumers.
As results, it was determined where the company’s current brand stands and how it needs to be developed in the future. In the summary, suggestions are provided as to how they should start marketing their products with video- and image-commercials, or how they should edit their website to be more user-friendly and what kind of branding changes are recommendable.
Teorian lähteinä on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, blogitekstejä ja brändäämisen ohjeita. Näiden materiaalien lisäksi haastattelulla on kartoitettu yrityksen nykytilaa ja yleistietoa. Työssä analysoidaan yrityksen visuaalista identiteettiä ja millaisia ohjeita siihen liittyy. Koska yritys toimii B2B-markkinoilla, vertaillaan myös, miten yritysmarkkinat eroavat kuluttajamarkkinoista.
Tuloksina sain kartoitettua toimeksiantoyrityksen nykyisen brändin tilanteen ja kuinka sitä tulee kehittää eteenpäin. Yritys on vasta perustettu, joten brändiä ryhdytään rakentamaan ohjeiden mukaisesti.
Lopussa käyn vielä läpi kehitysehdotuksia, esimerkiksi. miten yrityksen tulisi muokata sivustoaan houkuttelemaan asiakasta tutustumaan yritykseen, markkinointikampanjan toteutuksen, kuva- ja videomainosten tekemisen tuotteiden ja palveluiden tunnettavuuden nostattamiseksi, sekä muita brändäämiseen liittyviä asioita.
In the theoretical part, relevant literatute, blog posts and guides as to how branding is created. In addition, interviews were conducted with the company staff, to explore their current state and general knowledge about the business. The thesis starts with a presentation of the company and their services and products. In theory part, the visual identity of the company is also analyzed, as is what kind of guide lines they need. Because the company only works with other companies and not with end consumers.
As results, it was determined where the company’s current brand stands and how it needs to be developed in the future. In the summary, suggestions are provided as to how they should start marketing their products with video- and image-commercials, or how they should edit their website to be more user-friendly and what kind of branding changes are recommendable.