Lähiesimiestyö ja työntekijöiden psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi
Lahtinen, Eve (2020)
Lahtinen, Eve
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817638
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työntekijöiden käsityksiä lähiesimiestyöstä ja psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Työn tavoitteena oli tutkimustulosten pohjalta löytää ideoita lähiesimiestyön kehittämistyölle. Työ tehtiin toimeksiantona Nordea Bank Oyj:lle.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään yleisesti työhyvinvointia, sen kehittämistä ja strategista johtamista sekä työmotivaatiota. Tämän lisäksi teoriaosuudessa perehdytään siihen, mitä johtaminen on sekä tarkastellaan esimiestyötä ja esimiesosaamista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kokonaistutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää muutamien avointen kysymysten muodossa. Tutkimustyypiksi valikoitui kyselytutkimus, joka luotiin sähköisellä Webropol-työkalulla ja se lähetettiin sähköpostitse 27.4.2020 kaikille 93:lle Nordean pääkaupunkiseudun konttorin palveluneuvojalle. Kyselyyn vastasi kolmen arkipäivän aikana 41 henkilöä, joten kyselyn vastausprosentiksi saatiin 44 %.
Tutkimuksessa kohderyhmälle esitettiin väittämiä, joilla kartoitettiin toimeksiantajayrityksen työhyvinvoinnin nykytilaa, lähiesimiestyön toimivuutta sekä vastaajan työmotivaation ja työnteon tasoa. Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että kohderyhmän psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi oli melko hyvällä tasolla. Työntekijät kokivat erityisesti lähiesimiestyön erittäin positiiviseksi. Lähiesimiestyössä toimivaksi koettiin vastuun jakaminen henkilöstölle, selkeiden tavoitteiden asettaminen työlle ja luottamuksen osoittaminen työntekijään. Tulokset kuitenkin osoittivat, että työhyvinvoinnissa olisi kehitettävää, sillä stressin havaittiin olevan merkittävin työhyvinvointia heikentävä tekijä.
Tutkimustulosten pohjalta muodostettiin johtopäätökset ja pohdittiin kehittämisideoita lähiesimiestyölle sekä jatkotutkimusideoita toimeksiantajayritykselle. Kehittämisideoiden aiheiksi nousivat palautteen antamisen ja palkitsemisen lisääminen sekä tiedonkulun ja kommunikoinnin parantaminen. Jatkotutkimusideana olisi tutkia, kuinka lähiesimiehet kokevat oman työhyvinvointinsa ja miten heillä on aikaa ja mahdollisuuksia toteuttaa esimiestyötä ja johtamista työyhteisössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään yleisesti työhyvinvointia, sen kehittämistä ja strategista johtamista sekä työmotivaatiota. Tämän lisäksi teoriaosuudessa perehdytään siihen, mitä johtaminen on sekä tarkastellaan esimiestyötä ja esimiesosaamista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kokonaistutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää muutamien avointen kysymysten muodossa. Tutkimustyypiksi valikoitui kyselytutkimus, joka luotiin sähköisellä Webropol-työkalulla ja se lähetettiin sähköpostitse 27.4.2020 kaikille 93:lle Nordean pääkaupunkiseudun konttorin palveluneuvojalle. Kyselyyn vastasi kolmen arkipäivän aikana 41 henkilöä, joten kyselyn vastausprosentiksi saatiin 44 %.
Tutkimuksessa kohderyhmälle esitettiin väittämiä, joilla kartoitettiin toimeksiantajayrityksen työhyvinvoinnin nykytilaa, lähiesimiestyön toimivuutta sekä vastaajan työmotivaation ja työnteon tasoa. Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että kohderyhmän psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi oli melko hyvällä tasolla. Työntekijät kokivat erityisesti lähiesimiestyön erittäin positiiviseksi. Lähiesimiestyössä toimivaksi koettiin vastuun jakaminen henkilöstölle, selkeiden tavoitteiden asettaminen työlle ja luottamuksen osoittaminen työntekijään. Tulokset kuitenkin osoittivat, että työhyvinvoinnissa olisi kehitettävää, sillä stressin havaittiin olevan merkittävin työhyvinvointia heikentävä tekijä.
Tutkimustulosten pohjalta muodostettiin johtopäätökset ja pohdittiin kehittämisideoita lähiesimiestyölle sekä jatkotutkimusideoita toimeksiantajayritykselle. Kehittämisideoiden aiheiksi nousivat palautteen antamisen ja palkitsemisen lisääminen sekä tiedonkulun ja kommunikoinnin parantaminen. Jatkotutkimusideana olisi tutkia, kuinka lähiesimiehet kokevat oman työhyvinvointinsa ja miten heillä on aikaa ja mahdollisuuksia toteuttaa esimiestyötä ja johtamista työyhteisössä.