Äänien implementoinnin suunnittelu ja toteutus kaupunginrakennuspeliin
Etelämäki, Juuso (2020)
Etelämäki, Juuso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817643
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ääni-implementoinnin suunnittelun ja toteutuksen eri työvaiheita kaupunginrakennus tyyppisen pelin keskeisimpien järjestelmien kannalta. Tavoitteena oli tutkia FMOD-väliohjelmiston ominaisuuksia ja selvittää, miten ohjelmiston avulla toteutetaan kaupunginrakennus genressä käytetyt keskeisimmät äänijärjestelmät. Työssä selvitettiin myös Unity-pelimoottorin ja FMOD-väliohjelmiston yhteiskäytön mahdollisuuksia ääni-toteutuksissa.
Tarkoituksena oli toteuttaa järjestelmät Unity-pelimoottorissa projektiin, pääpainona prosessin kuvaaminen. Lisäksi työssä tutustuttiin kaupunginrakennuspeleille ominaisiin haasteisiin ja vaatimuksiin äänien kannalta. Työn äänijärjestelmät tuli suunnitella ja toteuttaa skaalautuvin mahdollisuuksin, ja työn ratkaisuissa otettiin huomioon isompien projektien vaatimia haasteita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, verkkolähteisiin sekä työssä käytettyjen työkalujen dokumentaatioihin. Opinnäytetyössä valittiin äänien implementointiin konseptipohjainen näkökanta, ja luotuja ratkaisuja voidaan hyödyntää vastaavien äänijärjestelmien kehityksessä, sekä työssä käytettyjen työkalujen hallinnassa.
Äänijärjestelmien toteutukset todettiin toimiviksi, ja implementoinnin suunnittelu- ja kehitysvaiheissa onnistuttiin suunnitelman mukaisesti.
Tarkoituksena oli toteuttaa järjestelmät Unity-pelimoottorissa projektiin, pääpainona prosessin kuvaaminen. Lisäksi työssä tutustuttiin kaupunginrakennuspeleille ominaisiin haasteisiin ja vaatimuksiin äänien kannalta. Työn äänijärjestelmät tuli suunnitella ja toteuttaa skaalautuvin mahdollisuuksin, ja työn ratkaisuissa otettiin huomioon isompien projektien vaatimia haasteita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, verkkolähteisiin sekä työssä käytettyjen työkalujen dokumentaatioihin. Opinnäytetyössä valittiin äänien implementointiin konseptipohjainen näkökanta, ja luotuja ratkaisuja voidaan hyödyntää vastaavien äänijärjestelmien kehityksessä, sekä työssä käytettyjen työkalujen hallinnassa.
Äänijärjestelmien toteutukset todettiin toimiviksi, ja implementoinnin suunnittelu- ja kehitysvaiheissa onnistuttiin suunnitelman mukaisesti.