Itsensä kehittäminen B2B-myyntityössä
Rantala, Minna (2020)
Rantala, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817655
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa kirjoittajan kehittymistä myyntityön koulutusohjelman aikana ja esittää myös kehitysehdotuksia tulevaisuuden työelämää ajatellen. Työn keskeisenä tavoitteena on pohtia ja ymmärtää kirjoittajan omaa kehityskaarta elokuusta 2015 tähän hetkeen sekä miettiä itsensä kehittämisen aihealueita ja keinoja myös tästä hetkestä eteenpäin. Kirjoittaja kokee haluavansa kehittyä jatkossa erityisesti neljän huippumyyjän ominaisuuden osalta sekä itsensä johtamisessa.
Kirjoittaja käsittelee kehitystään sekä omien aiempien tuotostensa, että aiheeseen liittyvän teorian kautta. Opinnäytetyön pohdintaosuuteen sisältyy kirjoittajan näkemyksiä paitsi omasta jo tapahtuneesta kehityksestä sekä uuden oppimisesta, mutta myös kehitysehdotuksia ja työkaluja tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu eri osuuksista, joissa käsitellään esimerkiksi hyvän B2B-myyjän ominaisuuksia. Teoriaosuudessa käsiteltyjen aihealueiden ymmärtäminen on olennaisessa osassa hyväksi B2B-myyjäksi kehityttäessä. Teoriaosuus käsittelee myös itsensä johtamista, jonka kirjoittaja kokee yhtenä tärkeänä osa-alueena matkalla myyntityössä menestymiseen.
Varsinaisessa portfolio-osuudessa kirjoittaja käsittelee omaa kehityskaartaan myyntityön koulutusohjelman alusta nykyhetkeen. Tähän osuuteen sisältyy myös kirjoittajan jo aiemmin opintojen aikana laatimia tuotoksia. Lopuksi kootaan tuotosten ja teorian pohjalta yhteen itsensä kehittämiseen liittyviä ideoita ja työkaluja tulevaisuutta ajatellen. Näiden ideoiden ja työkalujen on tarkoitus auttaa kirjoittajaa itseään kehittymään yhä paremmaksi B2B- myyjäksi sekä antaa myös muille B2B-myyntiin suuntautuville henkilöille vinkkejä siitä, millaisia ominaisuuksia kyseinen myyntityö tekijältään vaatii.
Työ on toteutettu maaliskuun 2019 ja kesäkuun 2020 välisenä ajanjaksona.
Kirjoittaja käsittelee kehitystään sekä omien aiempien tuotostensa, että aiheeseen liittyvän teorian kautta. Opinnäytetyön pohdintaosuuteen sisältyy kirjoittajan näkemyksiä paitsi omasta jo tapahtuneesta kehityksestä sekä uuden oppimisesta, mutta myös kehitysehdotuksia ja työkaluja tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu eri osuuksista, joissa käsitellään esimerkiksi hyvän B2B-myyjän ominaisuuksia. Teoriaosuudessa käsiteltyjen aihealueiden ymmärtäminen on olennaisessa osassa hyväksi B2B-myyjäksi kehityttäessä. Teoriaosuus käsittelee myös itsensä johtamista, jonka kirjoittaja kokee yhtenä tärkeänä osa-alueena matkalla myyntityössä menestymiseen.
Varsinaisessa portfolio-osuudessa kirjoittaja käsittelee omaa kehityskaartaan myyntityön koulutusohjelman alusta nykyhetkeen. Tähän osuuteen sisältyy myös kirjoittajan jo aiemmin opintojen aikana laatimia tuotoksia. Lopuksi kootaan tuotosten ja teorian pohjalta yhteen itsensä kehittämiseen liittyviä ideoita ja työkaluja tulevaisuutta ajatellen. Näiden ideoiden ja työkalujen on tarkoitus auttaa kirjoittajaa itseään kehittymään yhä paremmaksi B2B- myyjäksi sekä antaa myös muille B2B-myyntiin suuntautuville henkilöille vinkkejä siitä, millaisia ominaisuuksia kyseinen myyntityö tekijältään vaatii.
Työ on toteutettu maaliskuun 2019 ja kesäkuun 2020 välisenä ajanjaksona.