Matkamessujen online-yhteisöjen vuorovaikutus ja keskustelut
Palonen, Kaisa (2020)
Palonen, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817724
Tiivistelmä
Vuorovaikuttamisesta ja yhteydenpidosta sosiaalisen median kanavilla, on tullut nykypäivän ihmisille melkein yhtä tärkeää kuin vedestä ja ruoasta. Sosiaalisesta mediasta etsitään päivittäin tietoa ja siitä onkin kehittynyt yksi tämän päivän kiinnostavin tiedonhaun väline. Varsinkin nuoret löytävät etsimänsä tiedon sosiaalisen median kautta, erilaisista yhteisöistä tai mikrovaikuttajien avulla. Yrityksille sosiaalinen media on tehokas paikka välittää tietoa, markkinoida ja myydä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaista vuorovaikutusta syntyy Matkamessujen Facebook-sivulla ja -yhteisöissä, sekä Matkamessujen mikrovaikuttajien julkaisuissa Instagramissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin löytää asioita, jotka kohottavat Matkamessut-tapahtuman kaupallista arvoa ja keinot, joilla saataisiin asiakkaat osallistumaan fyysisesti Matkamessut-tapahtumaan. Tavoitteena oli löytää keskusteluista asioita ja aiheita, joilla Matkamessut voisi mahdollisesti parantaa toimintaansa. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Messusäätiölle.
Tietoperusta tarkastelee verkkovuorovaikutusta ja vuorovaikutuksen tutkimista netissä sekä verkkoviestinnän hyödyntämistä tapahtuman markkinoinnissa. Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä kevään 2020 aikana. Työ tehtiin havaintotutkimuksena, jolla pyrittiin ymmärtämään ja kuvaamaan Matkamessujen asiakaskuntaa netissä sekä heidän nettikäyttäytymistään ja kielen käyttöä kommenteissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin netnografiaa ja diskurssianalyysia. Työn aineisto kerättiin havainnoimalla ihmisten käyttäytymistä Matkamessujen Facebook-ryhmässä ja Instagram- kanavassa.
Tutkimuksessa havainnoitiin 22.12.2019 – 12.2.2020 välisenä aikana 171 Facebook-julkaisua ja 15 mikrovaikuttajan Instagram-julkaisua. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että eniten aktiivisuutta herättäneet julkaisumuodot Facebookissa olivat kyselyt ja arvonnat. Tutkimuksessa todettiin myös, että suurin osa mikrovaikuttajien Instagram-julkaisuista, jotka liittyivät Matkamessuihin, saivat paljon enemmän kommentteja ja tykkäyksiä, kuin heidän aikaisemmat julkaisunsa. Reagoinnin määristä selvisi mikrovaikuttajien onnistuneen hyvin osallistamaan seuraajansa.
Tulosten perusteella saatiin tärkeää tietoa parhaimmista tavoista osallistaa Matkamessujen käyttäjät, niin Instagramissa kuin Facebookissakin. Tämän lisäksi löydettiin paras aika markkinointiin, eli aika, jolloin sivustoilla oli eniten vuorovaikutusta ja aktiivisuutta. Tutkimuksessa kävi ilmi osallistamisen ja vuorovaikutuksen tärkeys tapahtuman kaupallisen arvon kohottamisessa ja niiden haasteet tällä hetkellä. Tulosten pohjalta muodostettiin kehittämisideoita parantamaan Matkamessut –tapahtuman kiinnostavuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaista vuorovaikutusta syntyy Matkamessujen Facebook-sivulla ja -yhteisöissä, sekä Matkamessujen mikrovaikuttajien julkaisuissa Instagramissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin löytää asioita, jotka kohottavat Matkamessut-tapahtuman kaupallista arvoa ja keinot, joilla saataisiin asiakkaat osallistumaan fyysisesti Matkamessut-tapahtumaan. Tavoitteena oli löytää keskusteluista asioita ja aiheita, joilla Matkamessut voisi mahdollisesti parantaa toimintaansa. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Messusäätiölle.
Tietoperusta tarkastelee verkkovuorovaikutusta ja vuorovaikutuksen tutkimista netissä sekä verkkoviestinnän hyödyntämistä tapahtuman markkinoinnissa. Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä kevään 2020 aikana. Työ tehtiin havaintotutkimuksena, jolla pyrittiin ymmärtämään ja kuvaamaan Matkamessujen asiakaskuntaa netissä sekä heidän nettikäyttäytymistään ja kielen käyttöä kommenteissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin netnografiaa ja diskurssianalyysia. Työn aineisto kerättiin havainnoimalla ihmisten käyttäytymistä Matkamessujen Facebook-ryhmässä ja Instagram- kanavassa.
Tutkimuksessa havainnoitiin 22.12.2019 – 12.2.2020 välisenä aikana 171 Facebook-julkaisua ja 15 mikrovaikuttajan Instagram-julkaisua. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että eniten aktiivisuutta herättäneet julkaisumuodot Facebookissa olivat kyselyt ja arvonnat. Tutkimuksessa todettiin myös, että suurin osa mikrovaikuttajien Instagram-julkaisuista, jotka liittyivät Matkamessuihin, saivat paljon enemmän kommentteja ja tykkäyksiä, kuin heidän aikaisemmat julkaisunsa. Reagoinnin määristä selvisi mikrovaikuttajien onnistuneen hyvin osallistamaan seuraajansa.
Tulosten perusteella saatiin tärkeää tietoa parhaimmista tavoista osallistaa Matkamessujen käyttäjät, niin Instagramissa kuin Facebookissakin. Tämän lisäksi löydettiin paras aika markkinointiin, eli aika, jolloin sivustoilla oli eniten vuorovaikutusta ja aktiivisuutta. Tutkimuksessa kävi ilmi osallistamisen ja vuorovaikutuksen tärkeys tapahtuman kaupallisen arvon kohottamisessa ja niiden haasteet tällä hetkellä. Tulosten pohjalta muodostettiin kehittämisideoita parantamaan Matkamessut –tapahtuman kiinnostavuutta.