Sysmex-työpisteen kehittäminen Lean-menetelmien avulla
Vehanen, Päivi (2020)
Vehanen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Sysmex työpistettä Fimlab laboratorioiden verenkuvat -työryhmässä yhdessä henkilöstön kanssa. Tavoitteena oli sujuvoittaa työntekoa työpisteellä selkeyttämällä toimintaympäristöä. Kehittämiseen käytettävät menetelmät valittiin lean-filosofian menetelmien joukosta ja menetelmien valinta tehtiin teemahaastatteluiden avulla kerätyn tiedon pohjalta.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja piti sisällään teemahaastattelun (N=5), jonka materiaali analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Saatujen tulosten avulla tehtiin valinnat käytettävistä lean-menetelmistä, joita olivat 5S, visuaalinen ohjaus, kaizen ja kanban.
Ennen konkreettisten kehittämistoimien implementointia Sysmex-työpisteen henkilöstölle pidettiin kolme saman sisältöistä pienryhmätilaisuutta. Näissä tilaisuuksissa käytiin läpi lean-filosofian perusteita, kehittämisessä käytettäviä menetelmiä sekä teemahaastattelujen tuloksia ja niiden pohjalta tehtyjä valintoja.
Työpisteen kehittämiseen osallistettiin koko henkilöstö, ohjeistamalla mitä eri vaiheissa tulisi tehdä ja kannustamalla henkilöstöä tekemään muutoksia ja aktiivisesti viestimään kehitystarpeista ja -ehdotuksista. Työpisteelle luotiin eri palautteenantokeinoja, joiden avulla henkilöstöllä oli mahdollisuus matalalla kynnyksellä viestiä projektin aikana siitä, mikä koettiin toimivaksi muutokseksi ja mikä vaatii vielä kehittämistä.
Opinnäytetyön tuloksena työpisteeltä saatiin karsittua turhaa välineistöä ja työpistettä selkeytettiin, tarvikkeiden varastointia yhdenmukaistettiin ja työpisteelle luotiin kehitysideoiden esille tuomiseksi kirjallinen palautejärjestelmä. Lisäksi laadittiin suunnitelma kehittämisprojektin loppuun viemisestä. The aim of this master’s thesis was to develop the hematology sysmex workstation at Fimlabs’ diagnostic services in Tampere together with the staff. The aim was to streamline the work by reorganising the workstation and its surroundings. Research methods were chosen from the set of lean philosophy methods based on the data gathered in thematic interviews.
A qualitative study, that included thematic interviews (N=5), was conducted in order to gather data on the current state of the workstation and on how the workstation needed to be developed. The results from the qualitative study were used to choose the most applicable lean methods for develop. The chosen methods were S5, visualization, Kaizen and Kanban.
Before any of the methods were applied to practice, three similar group sessions were held to the staff. These group sessions were used to explain the basic principles of lean philosophy and the chosen lean methods to the staff. In addition, the results of the thematic interviews and the choices that were made based on the interviews were also explained to the staff.
The whole staff was included in developing the workstation by instructing them on what they were expected to do at each step and also by encouraging the staff to make changes and actively communicate developemental need and suggestions. Different feedback methods were created at the workstation that enabled easily accessible ways for the staff to report on what changes they thought worked and what still needed further development.
As a result the workstation was decluttered and reorganized, the storage of equipment was standardized and a feedback systems was created in order to report new development ideas. In addition, a plan was made in order to see out the development project.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja piti sisällään teemahaastattelun (N=5), jonka materiaali analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Saatujen tulosten avulla tehtiin valinnat käytettävistä lean-menetelmistä, joita olivat 5S, visuaalinen ohjaus, kaizen ja kanban.
Ennen konkreettisten kehittämistoimien implementointia Sysmex-työpisteen henkilöstölle pidettiin kolme saman sisältöistä pienryhmätilaisuutta. Näissä tilaisuuksissa käytiin läpi lean-filosofian perusteita, kehittämisessä käytettäviä menetelmiä sekä teemahaastattelujen tuloksia ja niiden pohjalta tehtyjä valintoja.
Työpisteen kehittämiseen osallistettiin koko henkilöstö, ohjeistamalla mitä eri vaiheissa tulisi tehdä ja kannustamalla henkilöstöä tekemään muutoksia ja aktiivisesti viestimään kehitystarpeista ja -ehdotuksista. Työpisteelle luotiin eri palautteenantokeinoja, joiden avulla henkilöstöllä oli mahdollisuus matalalla kynnyksellä viestiä projektin aikana siitä, mikä koettiin toimivaksi muutokseksi ja mikä vaatii vielä kehittämistä.
Opinnäytetyön tuloksena työpisteeltä saatiin karsittua turhaa välineistöä ja työpistettä selkeytettiin, tarvikkeiden varastointia yhdenmukaistettiin ja työpisteelle luotiin kehitysideoiden esille tuomiseksi kirjallinen palautejärjestelmä. Lisäksi laadittiin suunnitelma kehittämisprojektin loppuun viemisestä.
A qualitative study, that included thematic interviews (N=5), was conducted in order to gather data on the current state of the workstation and on how the workstation needed to be developed. The results from the qualitative study were used to choose the most applicable lean methods for develop. The chosen methods were S5, visualization, Kaizen and Kanban.
Before any of the methods were applied to practice, three similar group sessions were held to the staff. These group sessions were used to explain the basic principles of lean philosophy and the chosen lean methods to the staff. In addition, the results of the thematic interviews and the choices that were made based on the interviews were also explained to the staff.
The whole staff was included in developing the workstation by instructing them on what they were expected to do at each step and also by encouraging the staff to make changes and actively communicate developemental need and suggestions. Different feedback methods were created at the workstation that enabled easily accessible ways for the staff to report on what changes they thought worked and what still needed further development.
As a result the workstation was decluttered and reorganized, the storage of equipment was standardized and a feedback systems was created in order to report new development ideas. In addition, a plan was made in order to see out the development project.