Sosiaalisen median strategian luominen : case Korjaamo J&J Kaarina Oy
Lehtimäki, Milla (2020)
Lehtimäki, Milla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817723
Tiivistelmä
Sosiaalisen median strategia kertoo, mitä yritys tavoittelee sosiaalisen median käytöllä sekä miten näihin tavoitteisiin päästään. Tämän opinnäytetyön tavoite oli luoda Korjaamo J&J Kaarina Oy:lle sosiaalisen median strategia, jonka avulla lisättäisiin yrityksen tunnettuutta sekä sitoutettaisiin heidän sosiaalisen median seuraajiaan. Tarkoituksena oli myös testata strategiaa toteuttamalla siihen sisältyvän julkaisukalenterin mukaiset julkaisut. Toimeksiantaja oli jo aiemmin ollut aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä, ja työn tavoitteena oli auttaa heitä tuottamaan enemmän suunnitelmallista sisältöä.
Työn tietoperusta koostuu kolmesta aihekokonaisuudesta, sosiaalisesta mediasta, markkinoinnista sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median strategiasta. Työssä tutustutaan tietoperustan kautta siihen, mikä on sosiaalinen media, sen suosittuihin kanaviin Suomessa, niiden sisältöihin sekä asiakaspalveluun sosiaalisessa mediassa ja miten sosiaalisen median strategia luodaan.
Menetelmänä työssä on käytetty avointa haastattelua sekä kilpailija-analyysiä. Analyysin avulla kerättiin tietoa alan muiden toimijoiden, sekä toimeksiantajan sosiaalisen median sisällöistä. Tämän tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka muut alan toimijat hyödyntävät sosiaalista mediaa, sekä miten toimeksiantajan aiemmat päivitykset olivat menestyneet seuraajien keskuudessa.
Työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteri. Molempiin tuotoksiin sisältyi konkreettisia julkaisuehdotuksia. Toimeksiantaja oli tyytyväinen sekä strategian sisältöön että julkaisuehdotuksiin. Valitettavasti strategian testaus jäi toteuttamatta toimeksiantajan työkiireiden vuoksi. Työn suunnittelu aloitettiin syksyllä 2019, ja strategia sekä julkaisukalenteri valmistuivat aikataulun mukaisesti joulukuussa 2019. The social media strategy tells what the company is aiming for using social media and how to achieve these goals. The aim of this thesis was to create a social media strategy for Korjaamo J&J Kaarina Oy, which would increase the company´s awareness and engage their social media followers. The intention was also to test the strategy by executing the posts according to the social media content calendar included in it. The client had previously been an active user of social media, and the goal of the work was to help them produce more planned content.
The theoretical framework of the work consists of three topics, social media, marketing on social media and social media strategy. Through the theoretical framework, the work introduces what social media is, its popular channels in Finland, their contents and customer service on social media, and how to create a social media strategy.
The method used in the work is an open interview and competitor analysis. The analysis was used to gather information on the social media content of other actors in the field, as well as the client. The purpose of this was to map how other actors in the field make use of social media, as well as how the client’s previous updates had been successful among followers.
The result of the work was a social media strategy and a social media content calendar for the client. Both outputs included concrete post proposals. The client was satisfied with both the content of the strategy and the post proposals. Unfortunately, testing of the strategy was not carried out due to other acute work duties of the client. Planning for the work began in the fall of 2019, and the strategy and social media content calendar were completed on schedule in December 2019.
Työn tietoperusta koostuu kolmesta aihekokonaisuudesta, sosiaalisesta mediasta, markkinoinnista sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median strategiasta. Työssä tutustutaan tietoperustan kautta siihen, mikä on sosiaalinen media, sen suosittuihin kanaviin Suomessa, niiden sisältöihin sekä asiakaspalveluun sosiaalisessa mediassa ja miten sosiaalisen median strategia luodaan.
Menetelmänä työssä on käytetty avointa haastattelua sekä kilpailija-analyysiä. Analyysin avulla kerättiin tietoa alan muiden toimijoiden, sekä toimeksiantajan sosiaalisen median sisällöistä. Tämän tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka muut alan toimijat hyödyntävät sosiaalista mediaa, sekä miten toimeksiantajan aiemmat päivitykset olivat menestyneet seuraajien keskuudessa.
Työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle sosiaalisen median strategia sekä julkaisukalenteri. Molempiin tuotoksiin sisältyi konkreettisia julkaisuehdotuksia. Toimeksiantaja oli tyytyväinen sekä strategian sisältöön että julkaisuehdotuksiin. Valitettavasti strategian testaus jäi toteuttamatta toimeksiantajan työkiireiden vuoksi. Työn suunnittelu aloitettiin syksyllä 2019, ja strategia sekä julkaisukalenteri valmistuivat aikataulun mukaisesti joulukuussa 2019.
The theoretical framework of the work consists of three topics, social media, marketing on social media and social media strategy. Through the theoretical framework, the work introduces what social media is, its popular channels in Finland, their contents and customer service on social media, and how to create a social media strategy.
The method used in the work is an open interview and competitor analysis. The analysis was used to gather information on the social media content of other actors in the field, as well as the client. The purpose of this was to map how other actors in the field make use of social media, as well as how the client’s previous updates had been successful among followers.
The result of the work was a social media strategy and a social media content calendar for the client. Both outputs included concrete post proposals. The client was satisfied with both the content of the strategy and the post proposals. Unfortunately, testing of the strategy was not carried out due to other acute work duties of the client. Planning for the work began in the fall of 2019, and the strategy and social media content calendar were completed on schedule in December 2019.
