Lasten motoristen taitojen kehittyminen ja teknologia : Breikkeri Junior -sovellus
Luokkanen, Emine; Nivalainen, Krista; Savolainen, Eeva (2020)
Luokkanen, Emine
Nivalainen, Krista
Savolainen, Eeva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817764
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lasten motoristen taitojen kehitystä Breikkeri Junior -verkkosovelluksen avulla pääasiassa kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimustulokset antavat informaatiota Breikkeri Junior -sovelluksen hyödyllisyydestä motoristen taitojen kehittymiseen 3-5 -vuotiailla lapsilla. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on saada informaatiota Breikkeri Junior -sovelluksen käyttömääristä.
Tutkimus toteutettiin APM -testistön sekä kyselylomakkeiden avulla 3-5 -vuotiaille lapsille päiväkodeissa sekä heidän huoltajilleen. APM -testiä käytettiin soveltuvin osin ja testien tuloksista laskettiin keskiarvot, keskihajonnat sekä p-arvot. Tutkittavia oli yhteensä 65. Kerätty aineisto siirrettiin ja analysoitiin MS Excel – ja IBM SPSS statistics 25-ohjelmistoilla.
Tulosten perusteella Breikkeri Junior -sovelluksen käyttämisellä voi olla yhteyttä motoristen taitojen kehittymiseen. Tästä kuitenkin tarvitaan vielä lisätutkimuksia, jotta voidaan poissulkea muut tuloksiin vaikuttavat tekijät. This thesis explores the development of children's motor skills through the Breikkeri Junior web application, mainly through quantitative methods. The research results provide information on the usefulness of the Breikkeri Junior app for developing motor skills in children aged 3-5 years. In addition, the aim of the study is to obtain information on the use of day care centers for the Breikkeri Junior application.
The study was carried out with APM tests and questionnaires for groups of children aged 3-5 years in kindergartens and their parents. The APM test was used where applicable, and mean, standard deviation and p-values were calculated from the test results. The collected data were transferred and analyzed using MS Excel and IBM SPSS statistics 25 software.
Based on the results, using the Breikkeri Junior app may be related to the development of motor skills. However, further research is needed to rule out other factors affecting the outcome.
Tutkimus toteutettiin APM -testistön sekä kyselylomakkeiden avulla 3-5 -vuotiaille lapsille päiväkodeissa sekä heidän huoltajilleen. APM -testiä käytettiin soveltuvin osin ja testien tuloksista laskettiin keskiarvot, keskihajonnat sekä p-arvot. Tutkittavia oli yhteensä 65. Kerätty aineisto siirrettiin ja analysoitiin MS Excel – ja IBM SPSS statistics 25-ohjelmistoilla.
Tulosten perusteella Breikkeri Junior -sovelluksen käyttämisellä voi olla yhteyttä motoristen taitojen kehittymiseen. Tästä kuitenkin tarvitaan vielä lisätutkimuksia, jotta voidaan poissulkea muut tuloksiin vaikuttavat tekijät.
The study was carried out with APM tests and questionnaires for groups of children aged 3-5 years in kindergartens and their parents. The APM test was used where applicable, and mean, standard deviation and p-values were calculated from the test results. The collected data were transferred and analyzed using MS Excel and IBM SPSS statistics 25 software.
Based on the results, using the Breikkeri Junior app may be related to the development of motor skills. However, further research is needed to rule out other factors affecting the outcome.