Älykkäät putki -ja kaapelireititykset Aveva Marine Outfitting ohjelmistolla
Haapala, Tero (2019)
Haapala, Tero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814670
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Deltamarin Oy:lle, Aveva Marine 3D-ohjelmistoa apuna käyttäen. Työn tarkoituksena oli tutkia Aveva Marine Outfitting- ohjelmistolle luotujen komentokäskyjen toimivuutta Safe Return to Port -analyysiä varten.
Työn tehtävänä oli mallintaa erään Deltamarin Oy:n suunnitteleman laivan A-luokan tilojen läpi kulkevat palopumpun putkistot ja kaapeloinnit SRtP-sääntöjä noudattaen.
Työn ensimmäisessä mallinnusvaiheessa 3D-mallinnettiin laivan pohjakaavioiden mukaan huoneet Area- muodossa laivan runkomalliin. Näissä tiloissa sijaitsivat palopumput ja palopumppujen sähkötilat, sekä tiloja, joiden kautta kaapeloinnit ja putkitukset myöhemmin reititettiin, sekä omina Area- alueillaan kaavioiden mukaisesti laivan pääpaloalueet.
Toisen vaiheen mallinuksessa luotiin reititys putkistoille ja kaapeleille, käyttäen Aveva Outfitting ohjelmaan Deltamarin Oy:llä erikseen luotuja komentokäsky -toimintoja.
Tämän tutkimustyön pohjalta on tarkoitus voida hyödyntää SRtP-analyysiä tulevaisuudessa suoraan 3D-mallista. Aiemmin työ on ollut käsin tehtävää ja näin ollen aikaa vievää.
Työn aikana analysoitiin luotuja komentokäskyjä ja sitä, miten käskyikkunoiden toimivuutta voisi kehittää käyttäjäystävällisemmäksi ja sitä kautta nopeuttaa suunnittelutyötä.
Projektissa tutustuttiin myös International Maritime Organizationin (IMO) vuonna 2010 voimaan astuneisiin Safe Return to Port -säädöksiin laivasuunnittelussa -ja rakennuksessa. Työssä tutkittiin myös International Maritime Organizationin SOLAS-sääntökirjaa, sekä laivasuunnittelussa käytettävien eri luokituslaitosten tulkintoja. This thesis was assignment for Deltamarin Ltd and the purpose of it was to implement modeling for fire pumps and pipes and electric cables through the A-class rooms, using Aveva Marine Outfitting software.
The 1st design phase was to model a vessels fire pump rooms and electric rooms for fire pumps. Rooms for fire pump´s pipes, and electric cables routings was also modelled.
In 2nd design phase fire pumps and electric cabins was designed and equipments was modelled in to model as clever as possible using regulations for ship design.
Routings for pipes, cables and openings was implemented in 3rd phase of the designing.
Based in this thesis it can be utilized in the Safe Return to Port -analysis straight to the 3D-model in the future. In present the analysis must be made by hand and it is time-consuming.
During this thesis Aveva 3D-design software command functions were analyzed. Regulations of Safe Return to Port were acquainted with, which were came in to effect in the year of 2010. SOLAS-regulations of International Maritime Organization and classification societies´ interpretations was also examined.
Työn tehtävänä oli mallintaa erään Deltamarin Oy:n suunnitteleman laivan A-luokan tilojen läpi kulkevat palopumpun putkistot ja kaapeloinnit SRtP-sääntöjä noudattaen.
Työn ensimmäisessä mallinnusvaiheessa 3D-mallinnettiin laivan pohjakaavioiden mukaan huoneet Area- muodossa laivan runkomalliin. Näissä tiloissa sijaitsivat palopumput ja palopumppujen sähkötilat, sekä tiloja, joiden kautta kaapeloinnit ja putkitukset myöhemmin reititettiin, sekä omina Area- alueillaan kaavioiden mukaisesti laivan pääpaloalueet.
Toisen vaiheen mallinuksessa luotiin reititys putkistoille ja kaapeleille, käyttäen Aveva Outfitting ohjelmaan Deltamarin Oy:llä erikseen luotuja komentokäsky -toimintoja.
Tämän tutkimustyön pohjalta on tarkoitus voida hyödyntää SRtP-analyysiä tulevaisuudessa suoraan 3D-mallista. Aiemmin työ on ollut käsin tehtävää ja näin ollen aikaa vievää.
Työn aikana analysoitiin luotuja komentokäskyjä ja sitä, miten käskyikkunoiden toimivuutta voisi kehittää käyttäjäystävällisemmäksi ja sitä kautta nopeuttaa suunnittelutyötä.
Projektissa tutustuttiin myös International Maritime Organizationin (IMO) vuonna 2010 voimaan astuneisiin Safe Return to Port -säädöksiin laivasuunnittelussa -ja rakennuksessa. Työssä tutkittiin myös International Maritime Organizationin SOLAS-sääntökirjaa, sekä laivasuunnittelussa käytettävien eri luokituslaitosten tulkintoja.
The 1st design phase was to model a vessels fire pump rooms and electric rooms for fire pumps. Rooms for fire pump´s pipes, and electric cables routings was also modelled.
In 2nd design phase fire pumps and electric cabins was designed and equipments was modelled in to model as clever as possible using regulations for ship design.
Routings for pipes, cables and openings was implemented in 3rd phase of the designing.
Based in this thesis it can be utilized in the Safe Return to Port -analysis straight to the 3D-model in the future. In present the analysis must be made by hand and it is time-consuming.
During this thesis Aveva 3D-design software command functions were analyzed. Regulations of Safe Return to Port were acquainted with, which were came in to effect in the year of 2010. SOLAS-regulations of International Maritime Organization and classification societies´ interpretations was also examined.