Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Virtuaalitiimin vuorovaikutuksen pelisäännöt : hyvinvointia ja tuottavuutta työn muotoilusta

Ahola, Ruut-Susanna (2020)

 
Avaa tiedosto
Ahola_Ruut-Susanna.pdf (1.491Mt)
Lataukset: 


Ahola, Ruut-Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917786
Tiivistelmä
Työelämän murros ja teknologian kehittyminen on mahdollistanut ajasta ja paikasta riippumattoman työskentelyn, mikä on lisännyt virtuaalista tiimityöskentelyä. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että virtuaalisen vuorovaikutuksen monitulkintaisuus voi kuormittaa hyvinvointia. Virtuaalisen tiimityöskentelyn potentiaalin hyödyntäminen ja sujuvan yhteistyön saavuttaminen edellyttää yhteisesti sovittuja vuorovaikutuksen pelisääntöjä.

Tässä kehittämisprojektissa oli tarkoitus, selvittää kirjallisuuden pohjalta minkälaisia vuorovaikutuksen pelisääntöjä tiimi tarvitsee, luoda ohjeistus virtuaalitiimin pelisääntöjen muotoiluun sekä arvioida NewWoW Crafting -hankkeen tuotosta virtuaalisen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Työskentelymenetelminä olivat kuvaileva kirjallisuuskatsaus, POP UP -työpajat (2 kpl), haastattelut sekä monivalintakysely (n=10).

Kirjallisuuden perusteella jokainen tiimi on yksilöllinen ja luo omia toimintaansa tukevia ja estäviä vuorovaikutuskäytäntöjä. Virtuaalitiimin toimintaa voi edistää vuorovaikutuskäytäntöjä tunnistamalla ja yhteisesti sovituilla toimintamalleilla. Virtuaalitiimit hyötyvät tavoitteisiin, yhteistyöhön, viestintään, viestintävälineisiin sekä päätöksentekokäytäntöihin liittyvästä keskustelusta. NewWoW Crafting –hankkeen työkaluissa nousi esiin samoja teemoja kuin kirjallisuudessa. Hankkeen tuotos koettiin hyödyllisenä ja vastaajat aikovat käyttää tuotosta jatkossa oman työn muotoiluun.

Tuloksien pohjalta voidaan todeta, että tiimeille ei voida tehdä valmiita vuorovaikutuksen pelisääntöjä vaan jokaisen tiimin pitää luoda ne itse. Tiimiä voi auttaa luomaan omat pelisääntönsä tukemalla tiimin oman toiminnan reflektiota sekä lisäämällä tiimin sisäistä systemaattista keskustelua. NewWoW Crafting -hanke onnistui tunnistamaan toimivia käytäntöjä ja tuottamaan myös virtuaaliseen vuorovaikutuksen kannalta toimivia työkaluja. Tämän kehittämisprojektin tuloksia voi hyödyntää jokainen virtuaalista vuorovaikutusta käyttävä tiimi omaan vuorovaikutukseensa liittyvien ilmiöiden tunnistamiseen sekä omien vuorovaikutuskäytäntöjensä muotoiluun.
 
Transformation of the work life combined with technological development has enabled working detached from time and space. This has increased virtual team working. Previous studies have found that the ambiguity of virtual interaction can overload wellbeing. Exploiting the potential of virtual teamwork and fluent co-operation requires commonly agreed rules of interaction.

The purpose of this development project is to find out, what kind of interaction rules the team needs, to create guidelines for developing virtual team rules, and to evaluate the output of the NewWoW Crafting project from the perspective of virtual interaction. The working methods were literature review, Pop Up workshops as well as interviews and a multi-choice survey.

Based on the literature, each team is unique and creates their own interaction practices that supports and prevents activities. Virtual teams benefit from discussion about goals, collaboration, communication, communicational tools, and decision-making practices. In the tools of the NewWoW Crafting project, the output was perceived as useful and the respondents planned to use the output in the future to design their own work.

Based on the results, it can be stated that it is not possible to set rules of interaction for teams. Each team must create rules for themselves. The team may be helped to create their interaction rules by supporting the reflection of the team’s own actions and by increasing systematic discussion. The results of this development project can be used by any virtual team to identify phenomenas related to their own interaction and to formulate their own interaction practices.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste