Mietityttääkö lastensuojelu? : Opas lastensuojelusta varhaiskasvatuksen ammattilaisille
Ranne, Viivi (2020)
Ranne, Viivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917884
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on osa ehkäisevää lastensuojelua. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteinen päämäärä on lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen. Olen opinnäytetyönäni tehnyt Rauman kaupungin varhaiskasvatuksen ammattilaisten avuksi lastensuojelusta kertovan oppaan. Lähiyhteistyökumppaninani on toiminut Kaivopuiston päiväkoti. Opas valmistui vuonna 2020 kesäkuussa. Oppaasta löytyy tärkeimmät tiedot lastensuojelusta, kuten lastensuojeluilmoituksen tekemisestä, lastensuojeluprosessista, salassapitovelvollisuudesta ja yhteistyöstä lastensuojelun kanssa. Varhaiskasvatuksen ammattilainen voi oppaan tuella vahvistaa lastensuojelun tietämystä ja huolen herätessä tukea paremmin vanhempia hakemaan apua. Antamalla vanhemmille tietoa lastensuojelusta ja poistamalla huostaanoton pelkoa, madaltaa se kynnystä ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen.
Tarve oppaan tekemiseen lähti ensisijaisesti oman varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun työhistoriani kautta. Toteutin oppaan käyttämällä pääasiassa ammatillista opinnoista saatua tietoa. Täydennän sitä omalla kokemuksellani ja keskustelemalla yhteistyökumppanin kanssa aiheesta. Opinnäytetyössä tarkastelen myös oppaan tekemiseen käytettyjä keskeisiä termejä, kuten lastensuojelulakia, moniammatillisuutta ja varhaista puuttumista. Opinnäytetyön teoreettinen osuus pohjautuu lapsen edun tarkasteluun, lastensuojelun kokonaisuuteen ja varhaiskasvatuksen asemaan ehkäisevänä toimijana. Yhteistyön tärkeys on myös osa ammattilaisen ja vanhempien välistä suhdetta, jota käydään teoreettisesti läpi opinnäytetyössäni.
Opas on tiivis, selkeä ja kuvaa varhaiskasvatuksen ammattilaisen kannalta tärkeimpiä asioita lastensuojelusta. Se voi toimia tietopakettina varhaiskasvatuksen ammattilaiselle tai sen voi ottaa mukaan keskustelutilanteeseen ja antaa vanhemmalle selattavaksi. Näin voidaan käydä läpi kysymyksiä, joita kumpuaa aiheesta. Oppaassa olen kirjoittanut niin, että vanhempi saa myös käsityksen nykyisestä lastensuojelusta ja sen ehkäisevästä tarkoituksesta. Opasta voi hyödyntää tarvittaessa myös muihin kasvatusympäristöihin.
Tarve oppaan tekemiseen lähti ensisijaisesti oman varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun työhistoriani kautta. Toteutin oppaan käyttämällä pääasiassa ammatillista opinnoista saatua tietoa. Täydennän sitä omalla kokemuksellani ja keskustelemalla yhteistyökumppanin kanssa aiheesta. Opinnäytetyössä tarkastelen myös oppaan tekemiseen käytettyjä keskeisiä termejä, kuten lastensuojelulakia, moniammatillisuutta ja varhaista puuttumista. Opinnäytetyön teoreettinen osuus pohjautuu lapsen edun tarkasteluun, lastensuojelun kokonaisuuteen ja varhaiskasvatuksen asemaan ehkäisevänä toimijana. Yhteistyön tärkeys on myös osa ammattilaisen ja vanhempien välistä suhdetta, jota käydään teoreettisesti läpi opinnäytetyössäni.
Opas on tiivis, selkeä ja kuvaa varhaiskasvatuksen ammattilaisen kannalta tärkeimpiä asioita lastensuojelusta. Se voi toimia tietopakettina varhaiskasvatuksen ammattilaiselle tai sen voi ottaa mukaan keskustelutilanteeseen ja antaa vanhemmalle selattavaksi. Näin voidaan käydä läpi kysymyksiä, joita kumpuaa aiheesta. Oppaassa olen kirjoittanut niin, että vanhempi saa myös käsityksen nykyisestä lastensuojelusta ja sen ehkäisevästä tarkoituksesta. Opasta voi hyödyntää tarvittaessa myös muihin kasvatusympäristöihin.