Pilaristabilointijätteen vähentäminen työmaalla
Ketonen, Kalle (2020)
Ketonen, Kalle
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön laatimisen tavoitteena oli selvittää, miten pilaristabiloinnin tavoitetasolla voidaan vähentää pois kaivettavan stabilointijätteen muodostumista mm. koneohjauslaitteiden, 3D-mallintamisen sekä suunnitelmista saatujen määrälaskentojen avulla. Kreate Oy:n työmaalla Kallvikin kadut, jossa tilaajana toimii Espoon kaupunki, tähän kiinnitettiin erityistä huomiota kyseisellä hankkeella.
Erityisesti tässä työssä perehdytään kustannussäästöihin, jotka saavutettaisiin stabilointijätteen vähentämisellä eri osapuolille, tilaajalle sekä urakoitsijalle ja millä työmenetelmillä tavoitteisiin päästäisiin. Työssä perehdytään pääosin Suomessa käytettyyn pilaristabilointiin eli kuivastabilointiin. Työ kertoo Suomen stabilointitekniikan nykytilasta, pilaristabiloinnin käyttökohteista, stabilointimenetelmistä, sideaineista, stabilointikalustosta, stabilointijätteen kustannuksista, sekä laadunvarmistus menetelmistä.
Espoon kaupungin geotekniikkayksikön edustaja kertoo haastattelussa, ettei Kallvikin kadut-hankkeen aikana tulla muuttamaan stabilointimenetelmää, joka on Espooseen vakiintunut. Syy nykyiselle työtavalle olivat halu varmistaa, etteivät pilarit jääneet liian lyhyiksi ja näin ollen varmistettiin pilareiden koestuksen onnistuminen. Haastattelussa todettiin myös, että 3D-mallinnuksen sekä koneohjauslaitteiden kehittyessä myös mahdollisesti stabiloinnin työtapa kehittyy.
Erityisesti tässä työssä perehdytään kustannussäästöihin, jotka saavutettaisiin stabilointijätteen vähentämisellä eri osapuolille, tilaajalle sekä urakoitsijalle ja millä työmenetelmillä tavoitteisiin päästäisiin. Työssä perehdytään pääosin Suomessa käytettyyn pilaristabilointiin eli kuivastabilointiin. Työ kertoo Suomen stabilointitekniikan nykytilasta, pilaristabiloinnin käyttökohteista, stabilointimenetelmistä, sideaineista, stabilointikalustosta, stabilointijätteen kustannuksista, sekä laadunvarmistus menetelmistä.
Espoon kaupungin geotekniikkayksikön edustaja kertoo haastattelussa, ettei Kallvikin kadut-hankkeen aikana tulla muuttamaan stabilointimenetelmää, joka on Espooseen vakiintunut. Syy nykyiselle työtavalle olivat halu varmistaa, etteivät pilarit jääneet liian lyhyiksi ja näin ollen varmistettiin pilareiden koestuksen onnistuminen. Haastattelussa todettiin myös, että 3D-mallinnuksen sekä koneohjauslaitteiden kehittyessä myös mahdollisesti stabiloinnin työtapa kehittyy.