Julkisen sektorin autokuljetusten mittarointi
Antila, Turkka (2020)
Antila, Turkka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918099
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee julkisen sektorin autokuljetusten mittarointia osana asiakkuuden, talouden ja laadunhallinnan johtamisen välineenä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Tuomi Logistiikka Oy.
Työssä tutkittiin mittareiden mahdollisuuksia johtamisen välineenä julkisen sektorin kuljetusten palvelutuotannossa. Tuomi Logistiikka Oy:n palvelutuotannon tarkoituksena on tuottaa tukipalveluita julkisen terveydenhuollon ja julkisen sektorin omistaja-asiakkaille. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda nykyistä laadukkaampia mittareita kuvaamaan kuljetusyksikön tuottamaa lisäarvoa kuljetuksiin. Teoreettisena viitekehyksenä toimi tuotantotalouden ja tuotannonohjaamisen teorian kehityksessä ja seuraamisessa käytettävät mekanismit ja mittaroinnin välineet. Lisäksi työssä käsiteltiin moderneja kuljetustenhallinnan menetelmiä, sekä niiden tuomia mahdollisuuksia kuljetuksien jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimusstrategian tukena käytettiin olemassa olevaa informaatiota kuljetusten toiminnasta.
Aineistoa tarkasteltiin palvelutuotantoon vaikuttavien elementtien kautta. Palvelutuotannon keskiössä on asiakas, jolle kuljetuspalvelua suoritetaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia asiakaspalvelun, laadunhallinnan ja operatiivisen johtamisen johtamiseksi mittaristo, jolla voidaan analysoida toteutunutta palveluntuotannon tasoa ja kehittää toimintaa tulevaisuudessa. Asiakkaalle annettu palvelulupaus ja palvelun arvonlisäys tulee olla terveydenhuollon alalla laadullisesti korkealla tasolla. Mittareiden avulla voidaan palvelutason toteutuminen todentaa numeraalisin ja graafisin menetelmin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin Tuomi Logistiikan autokuljetusten mittarointiin ehdotuksia, joista esimerkkinä jalostusarvon ja toimitusvarmuuden mittari. Saatu mittaristo tullaan ottamaan Tuomi Logistiikan kuljetuspalveluiden laadun mittaamiseen. Mittaristoa tulee kuitenkin luoda kehittämisen ja laadunseurannan kannalta rehellisesti ja olennaisia asioita tarkastelemalla, koska mittareista saa helposti tuloksia vääristeleviä tai harhaanjohtavia. Mittareiden tulee aidosti kuvata tuotannon mahdollisia ongelmia, jotta jatkuvan kehittymisen ideologialle on aito mahdollisuus. Asiakkaan hankkiman palvelun laatu on tuotantotoiminnan keskiössä, jonka vuoksi vääristävät mittarit eivät toimi kehittyvän organisaation tukena.
Työssä tutkittiin mittareiden mahdollisuuksia johtamisen välineenä julkisen sektorin kuljetusten palvelutuotannossa. Tuomi Logistiikka Oy:n palvelutuotannon tarkoituksena on tuottaa tukipalveluita julkisen terveydenhuollon ja julkisen sektorin omistaja-asiakkaille. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda nykyistä laadukkaampia mittareita kuvaamaan kuljetusyksikön tuottamaa lisäarvoa kuljetuksiin. Teoreettisena viitekehyksenä toimi tuotantotalouden ja tuotannonohjaamisen teorian kehityksessä ja seuraamisessa käytettävät mekanismit ja mittaroinnin välineet. Lisäksi työssä käsiteltiin moderneja kuljetustenhallinnan menetelmiä, sekä niiden tuomia mahdollisuuksia kuljetuksien jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimusstrategian tukena käytettiin olemassa olevaa informaatiota kuljetusten toiminnasta.
Aineistoa tarkasteltiin palvelutuotantoon vaikuttavien elementtien kautta. Palvelutuotannon keskiössä on asiakas, jolle kuljetuspalvelua suoritetaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia asiakaspalvelun, laadunhallinnan ja operatiivisen johtamisen johtamiseksi mittaristo, jolla voidaan analysoida toteutunutta palveluntuotannon tasoa ja kehittää toimintaa tulevaisuudessa. Asiakkaalle annettu palvelulupaus ja palvelun arvonlisäys tulee olla terveydenhuollon alalla laadullisesti korkealla tasolla. Mittareiden avulla voidaan palvelutason toteutuminen todentaa numeraalisin ja graafisin menetelmin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin Tuomi Logistiikan autokuljetusten mittarointiin ehdotuksia, joista esimerkkinä jalostusarvon ja toimitusvarmuuden mittari. Saatu mittaristo tullaan ottamaan Tuomi Logistiikan kuljetuspalveluiden laadun mittaamiseen. Mittaristoa tulee kuitenkin luoda kehittämisen ja laadunseurannan kannalta rehellisesti ja olennaisia asioita tarkastelemalla, koska mittareista saa helposti tuloksia vääristeleviä tai harhaanjohtavia. Mittareiden tulee aidosti kuvata tuotannon mahdollisia ongelmia, jotta jatkuvan kehittymisen ideologialle on aito mahdollisuus. Asiakkaan hankkiman palvelun laatu on tuotantotoiminnan keskiössä, jonka vuoksi vääristävät mittarit eivät toimi kehittyvän organisaation tukena.