Lean Management and Design Thinking Tools: Striving for Excellence and Minimal Stress at a Logistics Company
Mäki, Mia (2020)
Mäki, Mia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817727
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää logistiikka-alan yritykselle uusia toimintatapoja, jotka auttavat sitä luomaan huipputuottavan organisaation ja samalla parantamaan toiminnanjohtamista, sisäistä viestintää ja hyvinvointia Lean johtamisen ja palvelumuotoilun työkalujen avulla. Pyrkimyksenä oli rakentaa jatkuvan kehittymisen kulttuuri ja tarjota innostavat puitteet työnteolle. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi kuljetusalan yritys X, jonka tarjontaan kuuluu logistiikkapalveluiden tarjoaminen paikallisesti yli 15 Euroopan maassa.
Tarkoituksena oli ratkaista, että miten johtoryhmä yhdessä työntekijöiden kanssa pystyy luomaan menestyvän organisaation ja miten tuottavuutta, liikevaihtoa, yhteisön toimivuutta ja hyvinvointia voidaan parantaa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitetään Double Diamond prosessikehys, joka sisältää jatkuvan kehittymisen toimintamallin. Sen toiminnot perustuvat neljään elementtiin: Löydä ja määrittele (divergenssi ajattelu) sekä kehitä ja toteuta (konvergenssi ajattelu).
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kahden erillisen teemahaastattelun avulla. Metodeina toimivat de Bonon kuusi ajatteluhattua, jonka avulla kartoitettiin yrityksen nykytila sekä Kaplan & Nortonin tasapainotettu tuloskorttimittaristo, jossa yrityksen johtoryhmä määritti strategiset tavoitteet. Tutkimus osoitti, että työntekijöiden ja työnantajan intressit eivät täysin kohtaa, ja parantaakseen työympäristön mielekkyyttä tulevassa, tulee yrityksen ottaa käyttöön tutkimuksessa esiteltyjä toimintatapoja. Tällä tavoin yrityksen olisi mahdollista parantaa yhteisön hyvinvointia, kannattavuutta ja tuottavuutta. The aim of the study was to create ways for a logistic company, operating in Turku, to build a highly productive and flourishing organization, and to improve its operations management, internal communication and wellbeing in a fast-paced environment, with the help of Lean management and design thinking tools. The goal was to build a culture of continuous improvement and to offer enthusiastic settings for the work. The commissioner of this research, company X offers cross-border logistics services and local expertise in over 15 countries within Europe.
The key objective of the study was to adjudge how managers and employees in unison, can create a successful organization, and how productivity, turnover, community’s functionality and wellbeing can be improved through Lean management and design thinking tools. The theoretical framework presents the concept of continuous improvement, with focus on Design Council’s Double Diamond. Its functions are based on four elements: Discover and define (divergent thinking) and develop and deliver (convergent thinking).
This study is a qualitative study conducted through two separate theme interviews: De Bono’s six thinking hats as a method to map the company’s current state, and Kaplan and Norton’s balanced scorecard to link the company’s strategy and vision as a part of daily operations. The study showed that the interests of the employees and the employer do not fully meet, and in order to improve the meaningfulness of the work in the future, the company should implement the methods and tools presented in this research. This would also help to improve the community’s well-being, profitability and productivity.
Tarkoituksena oli ratkaista, että miten johtoryhmä yhdessä työntekijöiden kanssa pystyy luomaan menestyvän organisaation ja miten tuottavuutta, liikevaihtoa, yhteisön toimivuutta ja hyvinvointia voidaan parantaa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitetään Double Diamond prosessikehys, joka sisältää jatkuvan kehittymisen toimintamallin. Sen toiminnot perustuvat neljään elementtiin: Löydä ja määrittele (divergenssi ajattelu) sekä kehitä ja toteuta (konvergenssi ajattelu).
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kahden erillisen teemahaastattelun avulla. Metodeina toimivat de Bonon kuusi ajatteluhattua, jonka avulla kartoitettiin yrityksen nykytila sekä Kaplan & Nortonin tasapainotettu tuloskorttimittaristo, jossa yrityksen johtoryhmä määritti strategiset tavoitteet. Tutkimus osoitti, että työntekijöiden ja työnantajan intressit eivät täysin kohtaa, ja parantaakseen työympäristön mielekkyyttä tulevassa, tulee yrityksen ottaa käyttöön tutkimuksessa esiteltyjä toimintatapoja. Tällä tavoin yrityksen olisi mahdollista parantaa yhteisön hyvinvointia, kannattavuutta ja tuottavuutta.
The key objective of the study was to adjudge how managers and employees in unison, can create a successful organization, and how productivity, turnover, community’s functionality and wellbeing can be improved through Lean management and design thinking tools. The theoretical framework presents the concept of continuous improvement, with focus on Design Council’s Double Diamond. Its functions are based on four elements: Discover and define (divergent thinking) and develop and deliver (convergent thinking).
This study is a qualitative study conducted through two separate theme interviews: De Bono’s six thinking hats as a method to map the company’s current state, and Kaplan and Norton’s balanced scorecard to link the company’s strategy and vision as a part of daily operations. The study showed that the interests of the employees and the employer do not fully meet, and in order to improve the meaningfulness of the work in the future, the company should implement the methods and tools presented in this research. This would also help to improve the community’s well-being, profitability and productivity.