Säveltapailun opettaminen kanteleensoiton alkeisopetuksessa
Kaunisto, Oona (2020)
Kaunisto, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918074
Tiivistelmä
Perinteisesti musiikkiopistoissa opiskellaan musiikin perusteita eli säveltapailua ja musiikin teoriaa erillään soitonopiskelusta ja tämän vuoksi oppilaiden voi olla hankala ymmärtää, miten säveltapailu ja musiikin teoria liittyvät instrumenttiopiskeluun. Tavoitteena oli selvittää, millaisia työtapoja opettajat käyttävät säveltapailun alkeiden opettamiseen, miten säveltapailua voitaisiin integroida kanteleensoiton alkeisopetukseen ja miten kantele instrumenttina vaikuttaa säveltapailun oppimiseen ja opiskeluun. Tehtävänä oli yhdistellä opettajien vinkeistä ja ideoista ideapankki, jota muutkin kanteleensoiton opettajat voisivat hyödyntää kanteleensoiton alkeisopetuksessa.
Tutkimukseen haastateltiin kolmea kanteleensoiton opettajaa, jotka ovat integroineet säveltapailua kanteleensoiton opetukseen, sekä kolmea musiikin perusteiden opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina pääasiassa kasvotusten, mutta myös Zoomin välityksellä. Haastattelutuloksia analysoitiin ja vertailtiin toisiinsa.
Haastatteluista selvisi, että säveltapailun opiskelu alkaa kanteleensoittajilla heti soittoharrastuksen alettua ja silloin säveltapailun opettaminen on instrumenttiopettajien vastuulla. Musiikin perusteiden opiskelu alkaa pääasiassa vasta 9-vuotiaana. Säveltapailun opiskeluun kaikki opettajat olivat käyttäneet liikettä, laulamista, pelejä ja leikkejä. Tutkimuksessa huomattiin, että kanteleensoiton ja säveltapailun integroimiseen vaikuttaa kanteleen ominaisuudet. Kanteleen visuaalisuus oli kanteleensoiton opettajien mukaan sekä helpottava että hankaloittava tekijä säveltapailun oppimisen suhteen. Musiikin perusteiden opettajat eivät osanneet sanoa kanteleensoittajien vaikeuksista säveltapailun opiskelussa, sillä heille kantele ei ollut instrumenttina kovin tuttu. Kaikki opettajat toivoivat, että opettajat toimisivat enemmän yhteistyössä. Opettajat antoivat paljon vinkkejä säveltapailun opettamiseen. Haastattelujen perusteella koottiin ideapankki, joka sisältää työtapoja, ideoita ja vinkkejä, joilla kanteleensoiton ja musiikin perusteiden opettajat opettavat säveltapailua. Ideapankista on hyötyä sekä kanteleensoiton että musiikin perusteiden opettajille.
Tutkimukseen haastateltiin kolmea kanteleensoiton opettajaa, jotka ovat integroineet säveltapailua kanteleensoiton opetukseen, sekä kolmea musiikin perusteiden opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina pääasiassa kasvotusten, mutta myös Zoomin välityksellä. Haastattelutuloksia analysoitiin ja vertailtiin toisiinsa.
Haastatteluista selvisi, että säveltapailun opiskelu alkaa kanteleensoittajilla heti soittoharrastuksen alettua ja silloin säveltapailun opettaminen on instrumenttiopettajien vastuulla. Musiikin perusteiden opiskelu alkaa pääasiassa vasta 9-vuotiaana. Säveltapailun opiskeluun kaikki opettajat olivat käyttäneet liikettä, laulamista, pelejä ja leikkejä. Tutkimuksessa huomattiin, että kanteleensoiton ja säveltapailun integroimiseen vaikuttaa kanteleen ominaisuudet. Kanteleen visuaalisuus oli kanteleensoiton opettajien mukaan sekä helpottava että hankaloittava tekijä säveltapailun oppimisen suhteen. Musiikin perusteiden opettajat eivät osanneet sanoa kanteleensoittajien vaikeuksista säveltapailun opiskelussa, sillä heille kantele ei ollut instrumenttina kovin tuttu. Kaikki opettajat toivoivat, että opettajat toimisivat enemmän yhteistyössä. Opettajat antoivat paljon vinkkejä säveltapailun opettamiseen. Haastattelujen perusteella koottiin ideapankki, joka sisältää työtapoja, ideoita ja vinkkejä, joilla kanteleensoiton ja musiikin perusteiden opettajat opettavat säveltapailua. Ideapankista on hyötyä sekä kanteleensoiton että musiikin perusteiden opettajille.