Rönsyilevä musiikkipedagogi : ADHD-diagnosoitujen musiikkipedagogien näkemyksiä ADHD:n vaikutuksista työelämään
Salo, Sofia (2020)
Salo, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060918073
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haittoja tai mahdollisia hyötyjä ADHD:n oireet tuovat ADHD-diagnosoidun musiikkipedagogin työelämään. Tavoitteina oli löytää tutkimuksen avulla toimivia keinoja selvitä musiikkipedagogin työstä tutkimuksessa ilmenevien ADHD:n aiheuttamien haasteiden kanssa sekä vähentää opinnäytetyön kautta ADHD-aikuisiin liittyviä ennakko-oletuksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui neljä haastateltavaa, joista kaikki olivat ADHD-diagnosoituja musiikkipedagogeja. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastattelujen analysointi tapahtui etsimällä haastatteluista tutkimuksen kannalta olennaiset asiat ja haastattelujen väliset yhtäläisyydet.
Tutkimuksessa ilmeni ADHD-diagnosoitujen musiikkipedagogien kokevan ADHD:n oireiden tuovan sekä haasteita että hyötyjä ADHD-diagnosoidun musiikkipedagogin työntekoon. Isoimpia haasteita tuli ilmi tuntisuunnittelussa, keskittymisen pitämisessä tunnin aiheessa sekä asioiden muistamisessa. Haasteita aiheuttivat muun muassa impulsiivisuus, keskittymisen puute ja häiriöherkkyys. Monet ADHD:n oireet toivat myös vahvuuksia musiikkipedagogin työhön ja keinoja ADHD:n tuomien haasteiden hallintaan löytyi paljon. Hyviksi keinoiksi selviytyä ADHD:n aiheuttamista haasteista musiikkipedagogin työhön nousivat esiin esimerkiksi erilaiset muistutukset ja ärsykkeiden minimoiminen.
Tutkimus osoitti ADHD:n oireiden tuovan sekä haittaa että hyötyä ADHD-diagnosoidun musiikkipedagogin työntekoon. Musiikkipedagogin työstä ADHD-diagnosoituna voi selviytyä hyvin löytämällä itselleen sopivat tavat hallita ADHD:n tuomia vaikeuksia. Tutkimus voi toimia apuna ja vertaistukena ADHD:n oireiden kanssa kamppaileville musiikkipedagogeille. The purpose of the study was to investigate what kind of challenges and possible benefits ADHD symptoms cause in ADHD-diagnosed music educators’ work. The objectives of the study were to find ways to cope with challenges caused by ADHD in music educators’ job and to decrease preconceptions about adults with a ADHD diagnosis.
The study had a qualitative research approach, and the research method was a half-structured theme interview. There were four participants in the study, and every one of them worked as a music educator and had been diagnosed with ADHD. All interviews were recorded and transcribed. The method of data analysis was finding the essential aspects for the study in the interviews as well as similarities between them.
According to the results, the respondents regarded ADHD symptoms as both challenges and benefits in their working life. The biggest challenges appeared in planning the lessons, keeping focus on the subject of the lesson and keeping things in mind. The challenges were caused by, for example, impulsiveness, lack of concentration and distractibility. Many symptoms were also considered benefits in a music educator’s job, and many ways to cope with the challenges caused by ADHD were also discovered. As good ways to cope with ADHD emerged, for example, different kinds of reminders and minimizing stimulation.
The results of the study showed that ADHD causes both pros and cons in ADHD-diagnosed music educators’ working life. A way to handle work well as a music educator with ADHD is to discover the best ways for oneself to cope with the symptoms. The study can act as an aid and as peer support to every music educator struggling with ADHD
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui neljä haastateltavaa, joista kaikki olivat ADHD-diagnosoituja musiikkipedagogeja. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastattelujen analysointi tapahtui etsimällä haastatteluista tutkimuksen kannalta olennaiset asiat ja haastattelujen väliset yhtäläisyydet.
Tutkimuksessa ilmeni ADHD-diagnosoitujen musiikkipedagogien kokevan ADHD:n oireiden tuovan sekä haasteita että hyötyjä ADHD-diagnosoidun musiikkipedagogin työntekoon. Isoimpia haasteita tuli ilmi tuntisuunnittelussa, keskittymisen pitämisessä tunnin aiheessa sekä asioiden muistamisessa. Haasteita aiheuttivat muun muassa impulsiivisuus, keskittymisen puute ja häiriöherkkyys. Monet ADHD:n oireet toivat myös vahvuuksia musiikkipedagogin työhön ja keinoja ADHD:n tuomien haasteiden hallintaan löytyi paljon. Hyviksi keinoiksi selviytyä ADHD:n aiheuttamista haasteista musiikkipedagogin työhön nousivat esiin esimerkiksi erilaiset muistutukset ja ärsykkeiden minimoiminen.
Tutkimus osoitti ADHD:n oireiden tuovan sekä haittaa että hyötyä ADHD-diagnosoidun musiikkipedagogin työntekoon. Musiikkipedagogin työstä ADHD-diagnosoituna voi selviytyä hyvin löytämällä itselleen sopivat tavat hallita ADHD:n tuomia vaikeuksia. Tutkimus voi toimia apuna ja vertaistukena ADHD:n oireiden kanssa kamppaileville musiikkipedagogeille.
The study had a qualitative research approach, and the research method was a half-structured theme interview. There were four participants in the study, and every one of them worked as a music educator and had been diagnosed with ADHD. All interviews were recorded and transcribed. The method of data analysis was finding the essential aspects for the study in the interviews as well as similarities between them.
According to the results, the respondents regarded ADHD symptoms as both challenges and benefits in their working life. The biggest challenges appeared in planning the lessons, keeping focus on the subject of the lesson and keeping things in mind. The challenges were caused by, for example, impulsiveness, lack of concentration and distractibility. Many symptoms were also considered benefits in a music educator’s job, and many ways to cope with the challenges caused by ADHD were also discovered. As good ways to cope with ADHD emerged, for example, different kinds of reminders and minimizing stimulation.
The results of the study showed that ADHD causes both pros and cons in ADHD-diagnosed music educators’ working life. A way to handle work well as a music educator with ADHD is to discover the best ways for oneself to cope with the symptoms. The study can act as an aid and as peer support to every music educator struggling with ADHD