Vaskiopettajien kokemuksia 5–7-vuotiaiden lasten alkeisopetusmateriaalista
Sillanpää, Heikki (2020)
Sillanpää, Heikki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917862
Tiivistelmä
Työni tarkoituksena oli tarkastella 5–7-vuotiaana aloittavien vaskisoittajien opetuksessa käytettyjä oppikirjoja, sekä opettajien kokemuksia niiden sisältöjen vahvuuksista ja mahdollisista puutteista. Tavoitteena oli myös kartoittaa mahdollisuuksia tulevien oppikirjajulkaisujen suunnitteluun niin, että ne täydentävät nykyisten oppikirjojen sisältöjä.
Yleisesti käytettyjä oppikirjoja ja opettajien kokemuksia ko. kirjoista ja 5–7-vuotiaiden opetuksesta kartoitettiin vaskiopettajille lähetetyn kyselyn avulla. Lisäksi oppikirjojen sisältöjä tarkasteltiin tutkimalla kahta yleisimmin käytettyä oppikirjaa laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Käytetyimmät oppikirjat kyselyn perusteella olivat Tanja Vienosen Torveillen tähtiin ja Torvisen pasuunavihko, sekä Janne Lindkvistin Ture Trumpet’s första spelbok -sarjan kirjat eri vaskisoittimille. Kaikkiaan vaskiopettajat pitivät käyttämiensä oppikirjojen vahvuuksina erityisesti niiden sisältämiä kappaleita, suurta riittävän helpon materiaalin määrää, sekä kirjojen selkeää ulkoasua. Lisämateriaalina opettajat olivat kirjojen ulkopuolelta kaivanneet lisää helppoa materiaalia, lasten toivekappaleita, sekä monipuolisia tekniikkaharjoituksia.
Oppikirjat soveltuivat vaskiensoiton opettamiseen hyvin, mutta 5–7-vuotiaiden ikäryhmä huomioon ottaen niiden sisältö olisi voinut olla vielä paremmin kohdennettua. Toisaalta kirjat on tarkoitettu soveltuvaksi mahdollisimman monelle käyttäjälle laajemmallakin ikähaitarilla. Tulevissa oppikirjajulkaisuissa kannattaisi tutkimuksen aineiston perusteella pa-nostaa kirjan mukana tulevaan komppilevyyn, sävellys- ja improvisointitehtäviin, yhteis-soittomateriaaliin, sekä musiikillisiin peleihin ja leikkeihin.
Yleisesti käytettyjä oppikirjoja ja opettajien kokemuksia ko. kirjoista ja 5–7-vuotiaiden opetuksesta kartoitettiin vaskiopettajille lähetetyn kyselyn avulla. Lisäksi oppikirjojen sisältöjä tarkasteltiin tutkimalla kahta yleisimmin käytettyä oppikirjaa laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Käytetyimmät oppikirjat kyselyn perusteella olivat Tanja Vienosen Torveillen tähtiin ja Torvisen pasuunavihko, sekä Janne Lindkvistin Ture Trumpet’s första spelbok -sarjan kirjat eri vaskisoittimille. Kaikkiaan vaskiopettajat pitivät käyttämiensä oppikirjojen vahvuuksina erityisesti niiden sisältämiä kappaleita, suurta riittävän helpon materiaalin määrää, sekä kirjojen selkeää ulkoasua. Lisämateriaalina opettajat olivat kirjojen ulkopuolelta kaivanneet lisää helppoa materiaalia, lasten toivekappaleita, sekä monipuolisia tekniikkaharjoituksia.
Oppikirjat soveltuivat vaskiensoiton opettamiseen hyvin, mutta 5–7-vuotiaiden ikäryhmä huomioon ottaen niiden sisältö olisi voinut olla vielä paremmin kohdennettua. Toisaalta kirjat on tarkoitettu soveltuvaksi mahdollisimman monelle käyttäjälle laajemmallakin ikähaitarilla. Tulevissa oppikirjajulkaisuissa kannattaisi tutkimuksen aineiston perusteella pa-nostaa kirjan mukana tulevaan komppilevyyn, sävellys- ja improvisointitehtäviin, yhteis-soittomateriaaliin, sekä musiikillisiin peleihin ja leikkeihin.