Tiehesi scat-mörkö!: Pentatoniset asteikot pop/jazz-laulunopiskelijoiden jazz-improvisointiharjoittelun apuna
Saarisalo, Salla (2020)
Saarisalo, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917848
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi tarpeesta tutkia laulullisen jazz-improvisointiin ja scat-lauluun liittyviä haasteita. Laulajilta kuullut kommentit jazz-improvisoinnin lähestymisen vaikeudesta innostivat tutkimaan sitä, mitkä asiat tekevät jazz-improvisoinnista haastavaa. Tutkimuksen tavoitteena oli haasteiden kartoittamisen lisäksi niiden lieventäminen. Näin päädyttiin tutkimaan myös pentatonisten työkalujen vaikutusta laulajan jazz-improvisoinnin haasteellisuuteen. Opinnäytetyö toteutettiin opetuskokeilun keinoin, ja se on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimuksen aineisto kerättiin lähtö- ja lopputilannetta kartoittavilla kyselyillä sekä kolmea opetuskertaa havainnoiden. Tutkimuksessa saatiin selville, että opiskelijoiden haasteet olivat scat-tavujen luonteikas ja sujuva käyttö, laulamalla improvisoitavan materiaalin tiedostaminen ja järjestelmällisen harjoittelumotivaation löytäminen. Kaksi kolmesta opiskelijasta koki pentatoniset harjoitukset scat-laulun haasteellisuutta lieventävänä tekijänä. Pentatoniset harjoitukset todettiin kuitenkin toimiviksi erityisesti tiedostamisharjoitusten yhteydessä, vaikka niistä ei ollut mittavaa hyötyä yhdelle opiskelijalle kolmesta. Todettiin, että pentatoninen lähestymistapa toimii apuvälineellisenä elementtinä, mutta pääpaino scat-laulun harjoittamisessa ja ohjauksessa tulisi olla sen monipuolisessa kehittämisessä. Kaikki opetuskokeilun osallistujat kokivat saaneensa hyviä työkaluja sekä motivaatiota scat-laulun harjoittelemiseen. The idea of the thesis rose from the need to examine the challenges that singers face in jazz improvisation and scat singing. The motivation to study the challenges came from singers’ comments concerning the elusive nature of jazz improvisation. The thesis also concentrated on trying to reduce the challenges of singers’ jazz improvisation by using pentatonic scales as an aid in exercises. The thesis was a research-based development work which included a teaching experiment. The data for the work was collected with two questionnaires and by observing three teaching experiments. The singers’ challenges with jazz improvisation were related to using scat syllables in a natural manner, being aware of the material requiring improvisation by singing and finding the motivation to exercise systematically. Two out of three students thought that the pentatonic tools reduced the challenges of scat singing. The pentatonic tools worked especially well with awareness exercises. Even though one third of the students did not extensively benefit from the pentatonic approach, it was still regarded a useful tool in scat singing. However, it should not be an absolute value and be in the way of developing scat singing diversely and with different approaches. All the students who participated in the teaching experiment gained useful tools and motivation towards exercising scat singing.