Varhaisiän musiikinopetuksen mahdollisuudet multi-instrumentaalisessa ryhmässä
Marttala, Marjo (2020)
Marttala, Marjo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817769
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli vaihetta varhaisiän musiikinopetuksen ja instrumenttiopintoihin siirtymisen välillä. Tutkimuksen kohteena oli varhaisiän musiikinopetuksen valmennusryhmät, jossa soittimisto koostuisi useista eri instrumenteista. Valmennusryhmä tarkoittaa pienryhmää, jossa on yleensä 6−8-vuotiaita lapsia. Tavoitteena oli löytää kyseiseen ryhmään soveltuvat instrumentit, yhteisiä piirteitä soitinten alkeisopetuksesta sekä tarkastella opettamisen mahdollisuuksia multi-instrumentaalisessa ryhmässä.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin keräämällä ensin tietoperusta varhaisiän musiikkikasvatuksen, lapsen kehityksen ja ryhmäpedagogiikan kirjallisuudesta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehtiin rajausta soittimistoon. Valikoitujen soittimien alkeissoitto-oppaista etsittiin eroja ja yhtäläisyyksiä instrumenttien alkeisopetuksessa. Aineistoa kerättiin internetkyselynä instrumenttipedagogeilta, jotka vastasivat nimettömästi kyselyyn. Kyselyssä kartoitettiin kunkin soittimen alkeissoitonopetukseen liittyviä käytäntöjä ja etenemistä. Vastauksia verrattiin keskenään, sekä muuhun materiaaliin, ja etsittiin kaikille soittimille yhteisesti soveltuvia toimintatapoja.
Tutkimuksessa ilmeni, että valmennusryhmää on teoriassa mahdollista opettaa multi-instrumentaalisena. Ryhmän onnistumiseen vaikuttaa soitinten rajaamisen ja tuntemisen lisäksi opettajan ammattitaito ja luovuus. Ryhmän ohjaamiseen vaaditaan opettajalta perusteiden tuntemusta jokaisesta ryhmässä käytettävästä soittimesta vähintään alkeiden verran. The thesis focused on the timeline between early childhood music education groups and instrument lessons. The study was about preparatory early childhood music education groups for instrumental studies with multiple different instruments. A preparatory group is a small group with six to eight children between 6-8 years of age. The aim of the thesis was to find suitable instruments for the group, find similarities in studying the basics of different instruments and examine the possibilities of teaching a multi-instrumental group.
The aims of the thesis were achieved by collecting basic information on early childhood music education, child development and group pedagogy from literature. Suitable instruments for the group were chosen based on the basic information found in literature. The chosen instruments’ beginner guides were used to seek similarities and differences in teaching the basics of the instruments. Data was collected from anonymous instrument teachers with an online survey. The survey inquired about basic instrument teaching and the usual progress of a young student. The survey answers were compared to each other and to the other collected material. This data was used to seek procedures suitable for all approved instruments in the group.
In theory, the results supported the idea that a preparatory early childhood music education group for instrumental studies with multiple instruments is possible. For the success of the group the teacher must be creative and professional. Choosing suitable instruments for the group is also important. The teacher of this kind of group must know at least the basics of all the instruments played.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin keräämällä ensin tietoperusta varhaisiän musiikkikasvatuksen, lapsen kehityksen ja ryhmäpedagogiikan kirjallisuudesta. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehtiin rajausta soittimistoon. Valikoitujen soittimien alkeissoitto-oppaista etsittiin eroja ja yhtäläisyyksiä instrumenttien alkeisopetuksessa. Aineistoa kerättiin internetkyselynä instrumenttipedagogeilta, jotka vastasivat nimettömästi kyselyyn. Kyselyssä kartoitettiin kunkin soittimen alkeissoitonopetukseen liittyviä käytäntöjä ja etenemistä. Vastauksia verrattiin keskenään, sekä muuhun materiaaliin, ja etsittiin kaikille soittimille yhteisesti soveltuvia toimintatapoja.
Tutkimuksessa ilmeni, että valmennusryhmää on teoriassa mahdollista opettaa multi-instrumentaalisena. Ryhmän onnistumiseen vaikuttaa soitinten rajaamisen ja tuntemisen lisäksi opettajan ammattitaito ja luovuus. Ryhmän ohjaamiseen vaaditaan opettajalta perusteiden tuntemusta jokaisesta ryhmässä käytettävästä soittimesta vähintään alkeiden verran.
The aims of the thesis were achieved by collecting basic information on early childhood music education, child development and group pedagogy from literature. Suitable instruments for the group were chosen based on the basic information found in literature. The chosen instruments’ beginner guides were used to seek similarities and differences in teaching the basics of the instruments. Data was collected from anonymous instrument teachers with an online survey. The survey inquired about basic instrument teaching and the usual progress of a young student. The survey answers were compared to each other and to the other collected material. This data was used to seek procedures suitable for all approved instruments in the group.
In theory, the results supported the idea that a preparatory early childhood music education group for instrumental studies with multiple instruments is possible. For the success of the group the teacher must be creative and professional. Choosing suitable instruments for the group is also important. The teacher of this kind of group must know at least the basics of all the instruments played.