Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsi lauluoppilaana : 6–12-vuotiaiden lasten laulunopetuksessa huomioitavia seikkoja

Saira, Solja (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_KPD16S_Saira_Solja.pdf (1.504Mt)
Lataukset: 


Saira, Solja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaisia asioita 6–12-vuotiaiden lasten laulunopetuksessa tulisi ottaa huomioon. Tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, miten lapsen kehittyvä ääni-instrumentti eroaa aikuisen äänielimistöstä, ja kuinka tämä pitää huomioida lasten laulutuntien sisältöjä suunniteltaessa. Opinnäytetyössä huomioitiin myös lapsen psykologinen kehitys keskilapsuuden ajalta. Nykyisin yhä useammat lapset aloittavat lauluharrastuksen, joten lasten laulunopetus on laulunopettajien ammattitaidon kehittämisen kannalta tärkeä aihe.
Tiedonhankkimismenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka toteutettiin sähköpostitse. Tutkimusta varten haastateltiin viittä laulunopettajaa, joilla oli kokemusta lasten laulunopetuksesta. Sähköpostihaastattelut toteutettiin keväällä 2020. Haastattelujen lisäksi koottiin teoriaosuus, joka käsitteli ihmisen ääni-instrumenttia, lapsen ääntä sekä lapsen psykologista kehitystä keskilapsuudessa.
Tutkimustulokset myötäilivät tietopohjan teoriatietoa. Tärkeimpänä tavoitteena pidettiin, että lapsia ohjataan kohti tervettä äänenkäyttötapaa. Lapsia opettaessa tulee huomioida kehittymässä oleva ääni-instrumentti ja sen tuomat rajoitteet esimerkiksi äänenhallintaan ja sointiin liittyen. Esille tuotiin myös laulamisen ilon tärkeys osana lasten laulutunteja. Musiikin harrastamisen mielekkyyden säilyvyyden kannalta leikkisyyden sisällyttäminen tunteihin on tärkeää. Lapsioppilaan oppimisprosessia tukee positiivinen ja rakentava palaute sekä itsearviointiin kannustaminen.
Opinnäytetyöstä voivat hyötyä laulunopettajat, sekä laulunopettajaopiskelijat, joilla on lapsia lauluoppilaina tai jotka ovat kiinnostuneita lasten laulunopetuksesta ja haluavat kehittää ammattitaitoaan.
 
The purpose of the thesis was to examine the factors that should be considered when teaching 6-12-year-old children to sing. The aim was to collect information about how a child’s developing vocal instrument differs from an adult’s fully developed vocal organs and how this should be considered when planning the content of children’s vocal lessons. The thesis also focused on children’s psychological development in middle childhood. Nowadays, more and more children choose singing as a hobby. Therefore, vocal coaching for children is an important topic regarding the professional development of vocal teachers.
The method of data collection was a semi-structured interview conducted by e-mail. For the study, five singing teachers with experience in teaching children were interviewed. The e-mail interviews took place in the spring of 2020. In addition to the interviews, a theory section discussing the human vocal instrument, children’s voice and their psychological development in middle childhood was compiled.
The results were in line with the theoretical content of the knowledge base. The main aim was seen to be guiding children towards healthy voice use. When teaching children, the developing voice instrument and its limitations concerning, for example, the ability to control the voice and resonance, should be considered. The importance of the joy of singing as part of the children’s singing lessons was also highlighted. It is important to include playfulness in the lessons to preserve the meaningfulness of the music hobby. The child students’ learning process is supported by positive and constructive feedback and encouragement to self-assessment.
The results of this study can be used by voice teachers as well as students who teach child singers or who are interested in teaching children to sing and want to develop their skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste