Kitaransoiton opettajan muuttuva työ: Kitaransoiton opettajan toimenkuva pienten paikkakuntien musiikkiopistoissa
Lintunen, Johannes (2020)
Lintunen, Johannes
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717540
Tiivistelmä
Kitaransoiton opettajan työ on muuttunut 2000-luvulla pienten paikkakuntien musiikkiopistoissa merkittävästi. Aikaisemmin opettaja on opettanut joko klassista kitaraa tai sähkökitaraa, mutta tutkimuksen oletuksena on, että nykyisin työssä tulee hallita molempien instrumenttien opetus sekä muita yleisiä koulutuksen kehitykseen liittyviä taitoja.
Tavoitteena oli selvittää, millainen on kitaransoiton opettajan toimenkuva alle 30 000 asukkaan paikkakuntien musiikkiopistoissa sekä millaisia taitoja opettajalta vaaditaan tällä hetkellä ja millaista osaamista tarvitaan tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja kyselyn tuloksia täydennettiin asiantuntijan teemahaastattelulla. Kyselytutkimuksen kohteena olivat kaikki valtionosuutta saavat musiikkioppilaitokset, joiden päätoimipaikka sijaitsee alle 30 000 asukkaan paikkakunnalla. Kysely oli suunnattu oppilaitosten rehtoreille. Asiantuntijana haastateltiin yleiskitara-oppiaineen kehittäjää, kitaransoiton opettaja Marko Kampmania Riihimäen musiikkiopistosta.
Tutkimus osoitti, että lähes kaikissa pienten paikkakuntien musiikkiopistoissa on opettajia, jotka opettavat sekä klassista kitaraa että sähkökitaraa, ja usein myös jotain muuta instrumenttia. Tulevaisuudessa opettajalta vaaditaan entistä enemmän vahvaa osaamista sekä klassisen että kevyen musiikin osalta, musiikkiteknologian osaamista, alkeis- ja ryhmäopetustaitoja sekä muuta moniosaamista, kuten säveltämisen tai teoria-aineiden opetustaitoja. Tämä tulisi ottaa huomioon kitaransoiton opettajien koulutuksessa sekä nykyisten opettajien täydennyskoulutuksessa.
Tavoitteena oli selvittää, millainen on kitaransoiton opettajan toimenkuva alle 30 000 asukkaan paikkakuntien musiikkiopistoissa sekä millaisia taitoja opettajalta vaaditaan tällä hetkellä ja millaista osaamista tarvitaan tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja kyselyn tuloksia täydennettiin asiantuntijan teemahaastattelulla. Kyselytutkimuksen kohteena olivat kaikki valtionosuutta saavat musiikkioppilaitokset, joiden päätoimipaikka sijaitsee alle 30 000 asukkaan paikkakunnalla. Kysely oli suunnattu oppilaitosten rehtoreille. Asiantuntijana haastateltiin yleiskitara-oppiaineen kehittäjää, kitaransoiton opettaja Marko Kampmania Riihimäen musiikkiopistosta.
Tutkimus osoitti, että lähes kaikissa pienten paikkakuntien musiikkiopistoissa on opettajia, jotka opettavat sekä klassista kitaraa että sähkökitaraa, ja usein myös jotain muuta instrumenttia. Tulevaisuudessa opettajalta vaaditaan entistä enemmän vahvaa osaamista sekä klassisen että kevyen musiikin osalta, musiikkiteknologian osaamista, alkeis- ja ryhmäopetustaitoja sekä muuta moniosaamista, kuten säveltämisen tai teoria-aineiden opetustaitoja. Tämä tulisi ottaa huomioon kitaransoiton opettajien koulutuksessa sekä nykyisten opettajien täydennyskoulutuksessa.