Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kitaransoiton opettajan muuttuva työ: Kitaransoiton opettajan toimenkuva pienten paikkakuntien musiikkiopistoissa

Lintunen, Johannes (2020)

 
Avaa tiedosto
Pääartikkeli (2.734Mt)
Lataukset: 


Lintunen, Johannes
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717540
Tiivistelmä
Kitaransoiton opettajan työ on muuttunut 2000-luvulla pienten paikkakuntien musiikkiopistoissa merkittävästi. Aikaisemmin opettaja on opettanut joko klassista kitaraa tai sähkökitaraa, mutta tutkimuksen oletuksena on, että nykyisin työssä tulee hallita molempien instrumenttien opetus sekä muita yleisiä koulutuksen kehitykseen liittyviä taitoja.

Tavoitteena oli selvittää, millainen on kitaransoiton opettajan toimenkuva alle 30 000 asukkaan paikkakuntien musiikkiopistoissa sekä millaisia taitoja opettajalta vaaditaan tällä hetkellä ja millaista osaamista tarvitaan tulevaisuudessa.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja kyselyn tuloksia täydennettiin asiantuntijan teemahaastattelulla. Kyselytutkimuksen kohteena olivat kaikki valtionosuutta saavat musiikkioppilaitokset, joiden päätoimipaikka sijaitsee alle 30 000 asukkaan paikkakunnalla. Kysely oli suunnattu oppilaitosten rehtoreille. Asiantuntijana haastateltiin yleiskitara-oppiaineen kehittäjää, kitaransoiton opettaja Marko Kampmania Riihimäen musiikkiopistosta.

Tutkimus osoitti, että lähes kaikissa pienten paikkakuntien musiikkiopistoissa on opettajia, jotka opettavat sekä klassista kitaraa että sähkökitaraa, ja usein myös jotain muuta instrumenttia. Tulevaisuudessa opettajalta vaaditaan entistä enemmän vahvaa osaamista sekä klassisen että kevyen musiikin osalta, musiikkiteknologian osaamista, alkeis- ja ryhmäopetustaitoja sekä muuta moniosaamista, kuten säveltämisen tai teoria-aineiden opetustaitoja. Tämä tulisi ottaa huomioon kitaransoiton opettajien koulutuksessa sekä nykyisten opettajien täydennyskoulutuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste