Ukulelen sävelin yhteisöllisyyteen : Espoon kaupunginkirjaston ukuleleryhmien vaikuttavuusanalyysi
Vartiainen, Riikka; Kankaanpää, Marko (2020)
Vartiainen, Riikka
Kankaanpää, Marko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018260
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Espoon kaupunginkirjastossa järjestettävien ukuleleryhmien vaikuttavuutta asiakkaiden elämään. Ryhmät ovat Espoon kaupunginkirjaston yksi tapa vastata 2000-luvulla syntyneeseen tilanteeseen, jossa fyysisen musiikkiaineiston lainausluvut ovat laskeneet.
Ukuleleryhmät alkoivat Espoossa vuonna 2016 ja tällä hetkellä niitä pyritään vakiinnuttamaan. Opinnäyte suoritetaan toimeksiantona, jossa näkökulma on asiakaslähtöinen. Espoon kaupunginkirjastossa on käytössä pedagoginen työote. Teoreettisessa osuudessa pedagoginen työote linkitetään sosiaalipedagogiikan toimintaperiaatteisiin. Tämä muodostaa opinnäytteen teoreettisen viitekehyksen vaikuttavuuden määritelmän kanssa.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena. Vaikuttavuutta lähestytään tutkimuskirjallisuuskatsauksella, strukturoidulla kyselylomakkeella, osallistuvalla havainnoinnilla, sekä narratiivisella menetelmällä, jossa asiakkailta kerättiin tarinamuotoisia kokemuksia. Osaa soittoryhmien asiakkaista haastateltiin. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 ja sitä täydennettiin syksyllä 2019.
Johtopäätöksenä voidaan todeta vaikuttavuutta tapahtuneen ukuleleryhmiin osallistuneiden asiakkaiden arjessa ja elämässä. The aim of our bachelor’s thesis is to analyse the efficacy of the client-oriented ukulele groups which are organized in Espoo City Library. These groups are one possible way to offer something new for the library customers because the lending of the physical music material has collapsed during the 2000s and 2010s. This situation requires new ways to offer music related services in public libraries.
The groups started to come together in 2016 and currently the idea in Espoo is to establish their activity. This bachelor’s thesis is an assignment given by Espoo City Library and the focus is meant to be client oriented. Pedagogy is a pivotal element in the job description of Espoo City Library. According to this in our theoretical context the definition of efficacy relates to a pedagogical theory called social pedagogy.
The research methodology is qualitative. The methods used in this thesis are participative observation, structured questionnaire, research literature and a specific narrative method. With this method the customers’ personal thoughts and experiences were collected. Some customers and librarians regarding to music services were also interviewed. The research material was collected during 2019 in four different libraries of Espoo City Library.
As a conclusion it can be stated that ukulele groups have been a successful and effective new form of music library services in Espoo though it is a bit complicated to verify efficacy quantifiably.
Ukuleleryhmät alkoivat Espoossa vuonna 2016 ja tällä hetkellä niitä pyritään vakiinnuttamaan. Opinnäyte suoritetaan toimeksiantona, jossa näkökulma on asiakaslähtöinen. Espoon kaupunginkirjastossa on käytössä pedagoginen työote. Teoreettisessa osuudessa pedagoginen työote linkitetään sosiaalipedagogiikan toimintaperiaatteisiin. Tämä muodostaa opinnäytteen teoreettisen viitekehyksen vaikuttavuuden määritelmän kanssa.
Opinnäytetyö toteutetaan laadullisena tutkimuksena. Vaikuttavuutta lähestytään tutkimuskirjallisuuskatsauksella, strukturoidulla kyselylomakkeella, osallistuvalla havainnoinnilla, sekä narratiivisella menetelmällä, jossa asiakkailta kerättiin tarinamuotoisia kokemuksia. Osaa soittoryhmien asiakkaista haastateltiin. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 ja sitä täydennettiin syksyllä 2019.
Johtopäätöksenä voidaan todeta vaikuttavuutta tapahtuneen ukuleleryhmiin osallistuneiden asiakkaiden arjessa ja elämässä.
The groups started to come together in 2016 and currently the idea in Espoo is to establish their activity. This bachelor’s thesis is an assignment given by Espoo City Library and the focus is meant to be client oriented. Pedagogy is a pivotal element in the job description of Espoo City Library. According to this in our theoretical context the definition of efficacy relates to a pedagogical theory called social pedagogy.
The research methodology is qualitative. The methods used in this thesis are participative observation, structured questionnaire, research literature and a specific narrative method. With this method the customers’ personal thoughts and experiences were collected. Some customers and librarians regarding to music services were also interviewed. The research material was collected during 2019 in four different libraries of Espoo City Library.
As a conclusion it can be stated that ukulele groups have been a successful and effective new form of music library services in Espoo though it is a bit complicated to verify efficacy quantifiably.