Super16mm-filmiformaatin ja digitaalisen elokuvausformaatin erot ja samankaltaisuudet : formaattien vertailua testikuvausmateriaalin pohjalta
Frisk, Jani (2020)
Frisk, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018242
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin 16mm filmillä ja digitaalisella elokuvakameralla kuvattua materiaalia. Materiaalista pyrittiin löytämään näkyviä eroja ja samankaltaisuuksia formaattien välillä, sekä pyrittiin löytämään näihin syitä tutkimalla formaattien tapoja muodostaa lopullinen kuva. Opinnäytetyötä varten kuvattiin studiossa testikuvauksena identtisesti 47 sekunnin kohtaus kummallakin formaatilla. Tavoitteena oli luoda opinnäytetyöstä helposti lähestyttävä kokonaisuus, josta aloitteleva elokuvaaja saisi vahvan tietoperustan kummastakin elokuvausformaatista.
Tutkimuksessa selvisi formaattien eroavan olennaisesti toisistaan tavoissa, joilla ne luovat lopullisen kuvan. Filmin lopulliseen kuvaan liittyvät muuttujat todettiin olevan täysin kemiallisia aina filmin skannaukseen asti, kun taas digitaalisen elokuvakameran todettiin muuntavan analogisen sähkövarauksen heti digitaaliseksi binaarikoodiksi.
Testikuvausten materiaalia tutkittaessa huomattiin selviä väri- ja värisävyeroja. Merkittävin näistä oli korallimagentan väri-informaation huomattava puuttuminen filmimateriaalista verrattuna digitaalisen elokuvakameran materiaaliin. Syyksi löydettiin sinisen väri-informaation puuttuminen filmistä näiltä korallimagentan värin alueilta. Toinen löydetty ilmiö testikuvausmateriaalia tutkittaessa oli formaattien havaittava terävyysero. Filmimateriaalin todettiin olevan digitaalista materiaalia pehmeämpää. Syyksi todettiin filmin luontainen rae, sekä filmin keskitasoinen skannauslaatu.
Opinnäytetyöstä valmistui kokonaisuus, josta aloitteleva elokuvaaja voi löytää informaatiota 16mm filmin rakenteesta ja filmin kehityksessä tapahtuvista kemiallisista reaktioista, sekä digitaalisen elokuvakameran tekniikasta ja sen tavasta purkaa kuvainformaatiota talteen. Opinnäytetyön ulkopuolelle jäi formaattien vertailu luonnonvalo-olosuhteissa tai kaupungin yövalo-olosuhteissa sekä erilaisten skannauslaatujen vaikutukset filmimateriaaliin. Tutkimusta voi laajentaa kuvaamalla kummallakin formaatilla päiväsaikaan luonnonvalolla, sekä ulkona yöllä kaupungissa ja vertailla näistä syntynyttä materiaalia toisiinsa.
Tutkimuksessa selvisi formaattien eroavan olennaisesti toisistaan tavoissa, joilla ne luovat lopullisen kuvan. Filmin lopulliseen kuvaan liittyvät muuttujat todettiin olevan täysin kemiallisia aina filmin skannaukseen asti, kun taas digitaalisen elokuvakameran todettiin muuntavan analogisen sähkövarauksen heti digitaaliseksi binaarikoodiksi.
Testikuvausten materiaalia tutkittaessa huomattiin selviä väri- ja värisävyeroja. Merkittävin näistä oli korallimagentan väri-informaation huomattava puuttuminen filmimateriaalista verrattuna digitaalisen elokuvakameran materiaaliin. Syyksi löydettiin sinisen väri-informaation puuttuminen filmistä näiltä korallimagentan värin alueilta. Toinen löydetty ilmiö testikuvausmateriaalia tutkittaessa oli formaattien havaittava terävyysero. Filmimateriaalin todettiin olevan digitaalista materiaalia pehmeämpää. Syyksi todettiin filmin luontainen rae, sekä filmin keskitasoinen skannauslaatu.
Opinnäytetyöstä valmistui kokonaisuus, josta aloitteleva elokuvaaja voi löytää informaatiota 16mm filmin rakenteesta ja filmin kehityksessä tapahtuvista kemiallisista reaktioista, sekä digitaalisen elokuvakameran tekniikasta ja sen tavasta purkaa kuvainformaatiota talteen. Opinnäytetyön ulkopuolelle jäi formaattien vertailu luonnonvalo-olosuhteissa tai kaupungin yövalo-olosuhteissa sekä erilaisten skannauslaatujen vaikutukset filmimateriaaliin. Tutkimusta voi laajentaa kuvaamalla kummallakin formaatilla päiväsaikaan luonnonvalolla, sekä ulkona yöllä kaupungissa ja vertailla näistä syntynyttä materiaalia toisiinsa.