Autismikirjon nuoren tukeminen
Nygrén, Sirpa (2020)
Nygrén, Sirpa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118332
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata autismikirjon nuoren toimintarajoitteita ja haasteita hoitajien näkökulmasta. Työn tavoite on lisätä ymmärrystä siitä, miten me sairaanhoitajina voisimme hoitotyön keinoin tukea ja vahvistaa autismikirjon nuorta suoriutumaan paremmin arjessa hänen toimintarajoitteistaan huolimatta.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun valittiin hoitajia, jotka työskentelivät autismikirjon parissa. Haastattelut nauhoitetiin ja kirjoitetiin puhtaaksi eli litteroitiin.
Aineiston teema-analyysin perusteella aineistosta löytyi kolme teemaa, jotka koetaan tärkeiksi hoitajan näkökulmasta. Ensimmäiseksi nousee esille autismikirjon nuoren tunnetaitojen puutteellisuus. Ne vaikuttavat sosiaalisiin suhteisiin ja niiden luomiseen, mikä lisää yksinäisyyttä, masennusta ja ahdistusta. Toiseksi nousee esille itsesäätelyn vaikeudet, jotka voivat johtaa aggressiiviseen käytökseen. Aggressiivinen käytös voi johtua siitä, että ei ole saanut ilmaistua tarvettaan. Kolmanneksi nousee esille struktuurin merkitys arjessa. Nuorella täytyy olla tarkka järjestys esimerkiksi miten ja missä järjestyksessä, joku toiminto hoidetaan.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää autismikirjon kanssa työskentelevät hoitoalan työntekijät sekä myös vanhemmat, joilla on autismikirjoon kuuluva nuori.
Avainsanat: Autismikirjo, autismi, toimintarajoite, neurobiologia, tukeminen
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata autismikirjon nuoren toimintarajoitteita ja haasteita hoitajien näkökulmasta. Työn tavoite on lisätä ymmärrystä siitä, miten me sairaanhoitajina voisimme hoitotyön keinoin tukea ja vahvistaa autismikirjon nuorta suoriutumaan paremmin arjessa hänen toimintarajoitteistaan huolimatta.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun valittiin hoitajia, jotka työskentelivät autismikirjon parissa. Haastattelut nauhoitetiin ja kirjoitetiin puhtaaksi eli litteroitiin.
Aineiston teema-analyysin perusteella aineistosta löytyi kolme teemaa, jotka koetaan tärkeiksi hoitajan näkökulmasta. Ensimmäiseksi nousee esille autismikirjon nuoren tunnetaitojen puutteellisuus. Ne vaikuttavat sosiaalisiin suhteisiin ja niiden luomiseen, mikä lisää yksinäisyyttä, masennusta ja ahdistusta. Toiseksi nousee esille itsesäätelyn vaikeudet, jotka voivat johtaa aggressiiviseen käytökseen. Aggressiivinen käytös voi johtua siitä, että ei ole saanut ilmaistua tarvettaan. Kolmanneksi nousee esille struktuurin merkitys arjessa. Nuorella täytyy olla tarkka järjestys esimerkiksi miten ja missä järjestyksessä, joku toiminto hoidetaan.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää autismikirjon kanssa työskentelevät hoitoalan työntekijät sekä myös vanhemmat, joilla on autismikirjoon kuuluva nuori.
Avainsanat: Autismikirjo, autismi, toimintarajoite, neurobiologia, tukeminen