Sisäisen ja ulkoisen logistiikan kehittäminen yrityksessä HUB logistics
Niiranen, Toni (2020)
Niiranen, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118337
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kattava kuvaus toimeksiantajayrityksen sisäisen ja ulkoisen logistiikan prosesseista sekä löytää keinoja jokapäiväisen toiminnan kehittämiseen. Tutkimuksen avulla saatujen tulosten tarkoituksena on myös vähentää yrityksen toiminnasta syntyviä reklamaatiotapauksia. Työ on rajattu koskemaan vain yrityksen Kotkan toimipisteen toimintoja.
Tutkimuksen ympärille kiteytyi kolme tutkimusongelmaa, joihin pyrittiin saamaan kattavia vastauksia ja joiden avulla haluttiin selvittää prosesseissa syntyvien virheiden syitä. Tutkimusongelmia olivat, miksi virheitä tapahtuu, missä vaiheessa ne tapahtuvat ja kuinka virheiden syntymistä voitaisiin ehkäistä?
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Käytetty tutkimusmenetelmä valikoitui tutkimuksen luonteen perusteella sopivaksi. Tutkimuksessa käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä olivat havainnointi sekä valmiit aineistot. Tämän lisäksi tutkimuksella on vahvoja tapaustutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen empiirinen osio on prosessien nykytilanteen kriittistä tarkastelua. Tämän jälkeen tuodaan esiin jo tutkimuksen teon aikana muodostuneita kehitystoimia sekä esitellään lisäksi mahdollisia jatkokehityskohteita toimintojen parissa. Tutkimuksen varsinainen teoriaosuus koostuu toimintaprosessin peruspiirteiden läpikäymisestä, tilaus-toimitusketjun toimintojen esittelystä sekä muista logistiikan alan liiketoimintaan yleisimmin liittyvistä aihealueista, kuten esimerkiksi asiakaspalvelusta, kuljetusmuodoista, reklamaatioista sekä ulkoistamisesta.
Tutkimustulokset perustuvat tutkimuksen avulla esiin nousseen aineiston ja prosesseissa havaittujen virheiden toistuvaisuuksien luotettavaan tarkasteluun. Tuloksia on analysoitu sisällönanalyysia hyödyntämällä. Tulokset kertovat toimeksiantajalle reklamaatioihin yleisimmin johtavat syyt prosessien aikana ja sen, missä vaiheessa ne useimmiten saavat alkunsa. Tutkimustulokset antavat toimeksiantajalle kattavan tiedon prosessien nykytilanteesta, tehokkuudesta, ongelmakohdista ja lisäksi ne antavat aihetta pohtia mahdollisia kehityskohtia laajemmalti. The objective of this thesis was to form a description of the internal and external logistic functions of HUB logistics and find a way to develop everyday activities at the company. Thesis was limited to the post-level operation including packaging operations, shipment operations etc. The main objectives of this thesis were to reduce the number of complaints arising of the company operations. The work is limited to the operations of the company's Kotka office.
There were three main research problems in this examination. The research problems were why process errors occur, at what point of process errors occur and how to prevent mistakes during processes.
The thesis was conducted as a qualitative research. The research methods were observation and existing materials and the documents of the commissioned company. The thesis has strong features of a case study. The empirical examination was formed by critical analysis of the commissioner´s current process status. After the analysis have been highlighted the points of development in processes. The theory of the thesis was composed of essential features of operation processes and supply chain management and the other features of logistics business.
Examination results are based on a reliable review of the data and the frequency errors that were detected in the processes during the research. The results tell the commissioner the reasons that most commonly lead to complaints during the processes and at what stage they most often originate. The research results provide the commissioner with comprehensive information on the current situation, efficiency, problem areas of the processes and give a good reason to consider possible development areas more broadly in the future.
Tutkimuksen ympärille kiteytyi kolme tutkimusongelmaa, joihin pyrittiin saamaan kattavia vastauksia ja joiden avulla haluttiin selvittää prosesseissa syntyvien virheiden syitä. Tutkimusongelmia olivat, miksi virheitä tapahtuu, missä vaiheessa ne tapahtuvat ja kuinka virheiden syntymistä voitaisiin ehkäistä?
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Käytetty tutkimusmenetelmä valikoitui tutkimuksen luonteen perusteella sopivaksi. Tutkimuksessa käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä olivat havainnointi sekä valmiit aineistot. Tämän lisäksi tutkimuksella on vahvoja tapaustutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen empiirinen osio on prosessien nykytilanteen kriittistä tarkastelua. Tämän jälkeen tuodaan esiin jo tutkimuksen teon aikana muodostuneita kehitystoimia sekä esitellään lisäksi mahdollisia jatkokehityskohteita toimintojen parissa. Tutkimuksen varsinainen teoriaosuus koostuu toimintaprosessin peruspiirteiden läpikäymisestä, tilaus-toimitusketjun toimintojen esittelystä sekä muista logistiikan alan liiketoimintaan yleisimmin liittyvistä aihealueista, kuten esimerkiksi asiakaspalvelusta, kuljetusmuodoista, reklamaatioista sekä ulkoistamisesta.
Tutkimustulokset perustuvat tutkimuksen avulla esiin nousseen aineiston ja prosesseissa havaittujen virheiden toistuvaisuuksien luotettavaan tarkasteluun. Tuloksia on analysoitu sisällönanalyysia hyödyntämällä. Tulokset kertovat toimeksiantajalle reklamaatioihin yleisimmin johtavat syyt prosessien aikana ja sen, missä vaiheessa ne useimmiten saavat alkunsa. Tutkimustulokset antavat toimeksiantajalle kattavan tiedon prosessien nykytilanteesta, tehokkuudesta, ongelmakohdista ja lisäksi ne antavat aihetta pohtia mahdollisia kehityskohtia laajemmalti.
There were three main research problems in this examination. The research problems were why process errors occur, at what point of process errors occur and how to prevent mistakes during processes.
The thesis was conducted as a qualitative research. The research methods were observation and existing materials and the documents of the commissioned company. The thesis has strong features of a case study. The empirical examination was formed by critical analysis of the commissioner´s current process status. After the analysis have been highlighted the points of development in processes. The theory of the thesis was composed of essential features of operation processes and supply chain management and the other features of logistics business.
Examination results are based on a reliable review of the data and the frequency errors that were detected in the processes during the research. The results tell the commissioner the reasons that most commonly lead to complaints during the processes and at what stage they most often originate. The research results provide the commissioner with comprehensive information on the current situation, efficiency, problem areas of the processes and give a good reason to consider possible development areas more broadly in the future.