Keräyspaperin keräyksen tehostaminen : Case : Sihvari, Jyväskylä
Niininen, Aleksi (2020)
Niininen, Aleksi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717560
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada parannettua Sihvari Oy:lle kannattamatonta keräys-paperin keräystä. Yritys antoi tavoitteelliseksi jäteastian täyttöasteeksi 70–80%. Yrityksel-le erityisesti kannattamatonta toimintaa on perinteisten keräysastioiden tyhjentäminen, joka tehdään pakkaavilla kuorma-autoilla. Yritys rajasikin tehtävän tähän osaan paperin-keräystä, joten syväkeräysastioiden tyhjennystä ei käsitelty. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä kannattamattomuus johtuu ja miten toimintaa voisi parantaa.
Tutkimustyö aloitettiin yrityksessä datan keräyksellä, koska yrityksellä oli vain vähän tie-toa siitä, mikä osa alue keräysprosessissa jarrutti liiketoimintaa. Dataa kerättiin yrityksen kuljettajilta jäteautossa olevien autopäätteiden avulla. Autopääteissä käytettävään oh-jelmaan lisättiin kuljettajille palauteosion, johon kuljettajat raportoivat kohteiden astioi-den täyttöasteesta.
Kuljettajilta saadut raportit osoittivat nopeasti, että astioiden tyhjennysvälit olivat pape-rinkeräyksessä liian tiheät. Nämä liian tiheät tyhjennysvälit aiheuttivat liian pienet täyttö-asteet, jotta toiminta voisi olla tuottavaa. Täyttöasteet voidaan nostaa tavoitteelliselle tasolle muuttamalla astioiden tyhjennysvälejä.
Muutoksien määrä paperinkeräyksessä osoittautui huomattavasti isommaksi, mitä ennen tutkimustyötä oli odotettavissa.
Raportin tietoperustassa keskitytään paperinkeräyksen aiheuttamiin toimiin yrityksessä. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. kuorma-autoilla tehtävän työn aiheuttamat kulut yritykselle, reitti- ja ajosuunnittelu sekä paperinkeräys.
Tutkimustyö aloitettiin yrityksessä datan keräyksellä, koska yrityksellä oli vain vähän tie-toa siitä, mikä osa alue keräysprosessissa jarrutti liiketoimintaa. Dataa kerättiin yrityksen kuljettajilta jäteautossa olevien autopäätteiden avulla. Autopääteissä käytettävään oh-jelmaan lisättiin kuljettajille palauteosion, johon kuljettajat raportoivat kohteiden astioi-den täyttöasteesta.
Kuljettajilta saadut raportit osoittivat nopeasti, että astioiden tyhjennysvälit olivat pape-rinkeräyksessä liian tiheät. Nämä liian tiheät tyhjennysvälit aiheuttivat liian pienet täyttö-asteet, jotta toiminta voisi olla tuottavaa. Täyttöasteet voidaan nostaa tavoitteelliselle tasolle muuttamalla astioiden tyhjennysvälejä.
Muutoksien määrä paperinkeräyksessä osoittautui huomattavasti isommaksi, mitä ennen tutkimustyötä oli odotettavissa.
Raportin tietoperustassa keskitytään paperinkeräyksen aiheuttamiin toimiin yrityksessä. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. kuorma-autoilla tehtävän työn aiheuttamat kulut yritykselle, reitti- ja ajosuunnittelu sekä paperinkeräys.