Käyttäjäkunnossapidon jalkauttaminen konelinjalle
Saartoala, Joona (2020)
Saartoala, Joona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917797
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli Quant Finland Oy ja työ tehtiin heidän asiakkaalleen Metsä Wood Äänekosken koivuviilutehtaalle. Työn tavoitteena oli käyttäjäkunnossapidon jalkauttaminen viilunkuivauslinjalle. Jalkauttaminen sisälsi selvitystyötä siitä, millaisia käyttäjän tekemiä toimenpiteitä käyttäjäkunnossapito tulee sisältämään, minkä verran niitä tehdään ja millaisella aikataululla. Lisäksi käyttäjäkunnossapidon jalkauttamista ajatellen tuli myös miettiä miten jalkauttamisprosessi tapahtuu ja kuinka käyttäjäkunnossapitoa seurataan. Muutosta ajatellen mietittiin, tarvitaanko esimerkiksi linjan käyttäjien perehdyttämistä tai motivointia uuteen toimintamalliin.
Työ toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Kuivauslinjaan tutustuminen aloitettiin havainnoimalla. Tutustumisessa havainnoinnin apuna käytettiin kuivauslinjan mukana toimitettuja linjan käyttäjille ja huoltohenkilöille tarkoitettuja dokumentteja. Käyttäjäkunnossapito toimenpiteiden aikataulutukseen, sisältöön ja kerättävään tietoon käytettiin linjan käyttäjien, kunnossapitomekaanikoiden ja johdon haastatteluita. Lisäksi toteutuksessa hyödynnettiin saatuja dokumentteja ja havainnointia.
Työn tuloksena syntyi kuvalliset vaiheistetut ja selkeät käyttäjäkunnossapito- ohjeet kuivauslinjan käyttäjille. Ohjeisiin sisällytettiin linjan käynnin ja seisokin aikana tehtäviä toimenpiteitä, jotka aikataulutettiin päivittäin, viikoittain ja kuukausittain. Johtopäätöksiä voitiin tehdä käyttäjäkunnossapidon käyttöönottoon ja toimintatapojen muutokseen liittyvissä asioissa. Tällaisia olivat esimerkiksi toimenpiteiden seuranta, tarvittava kouluttaminen ja tietojärjestelmien hyödyntäminen käyttäjäkunnossapidossa.
Työ toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä. Kuivauslinjaan tutustuminen aloitettiin havainnoimalla. Tutustumisessa havainnoinnin apuna käytettiin kuivauslinjan mukana toimitettuja linjan käyttäjille ja huoltohenkilöille tarkoitettuja dokumentteja. Käyttäjäkunnossapito toimenpiteiden aikataulutukseen, sisältöön ja kerättävään tietoon käytettiin linjan käyttäjien, kunnossapitomekaanikoiden ja johdon haastatteluita. Lisäksi toteutuksessa hyödynnettiin saatuja dokumentteja ja havainnointia.
Työn tuloksena syntyi kuvalliset vaiheistetut ja selkeät käyttäjäkunnossapito- ohjeet kuivauslinjan käyttäjille. Ohjeisiin sisällytettiin linjan käynnin ja seisokin aikana tehtäviä toimenpiteitä, jotka aikataulutettiin päivittäin, viikoittain ja kuukausittain. Johtopäätöksiä voitiin tehdä käyttäjäkunnossapidon käyttöönottoon ja toimintatapojen muutokseen liittyvissä asioissa. Tällaisia olivat esimerkiksi toimenpiteiden seuranta, tarvittava kouluttaminen ja tietojärjestelmien hyödyntäminen käyttäjäkunnossapidossa.