Simulaatio-opetus sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemana
Pikkarainen, Henriikka; Pöllänen, Niina (2020)
Pikkarainen, Henriikka
Pöllänen, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118358
Tiivistelmä
Simulaatio-opetuksesta on tullut suosittu opetusmenetelmä 2000-luvun aikana terveydenhuoltoalalla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutuksen aikaisista simulaatioharjoituksista ja niissä opituista asioista. Tavoitteena oli nostaa esiin näkökulmia simulaatioharjoitusten toteuttamisesta sekä niiden eduista ja haasteista sairaanhoitajaopinnoissa. Tutkimuskysymyksinä toimivat: miten opiskelijat ovat kokeneet simulaatioharjoitukset oppimistilanteina ja mitä opiskelijat ovat kokeneet oppineensa simulaatioharjoituksissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakuja tehtiin kolmesta eri tietokannasta, joita olivat Medic, Cinahl ja Education Research Complete. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella sairaanhoitajaopiskelijat kokevat simulaatio-opetuksen merkittävimpänä etuna tiimityöskentely- ja kommunikaatio-taitojen harjoittamisen. Opiskelijat kokevat simulaatioiden kasvattavan itseluottamusta, vaikka ne koetaankin tilanteina jännittävinä ja jopa ahdistavina. Turhautumista simulaatiotilanteissa aiheuttavat mm. teknologiset haasteet ja potilassimulaattorin epäaitous.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakuja tehtiin kolmesta eri tietokannasta, joita olivat Medic, Cinahl ja Education Research Complete. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella sairaanhoitajaopiskelijat kokevat simulaatio-opetuksen merkittävimpänä etuna tiimityöskentely- ja kommunikaatio-taitojen harjoittamisen. Opiskelijat kokevat simulaatioiden kasvattavan itseluottamusta, vaikka ne koetaankin tilanteina jännittävinä ja jopa ahdistavina. Turhautumista simulaatiotilanteissa aiheuttavat mm. teknologiset haasteet ja potilassimulaattorin epäaitous.
