Mobiilisovelluksen konseptisuunnittelu
Jokinen, Noora (2020)
Jokinen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517374
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos on entistä ajankohtaisempi aihe ja yritykset haluavat keksiä keinoja, joilla he voivat osallistua ilmastonmuutoksen torjumiseen. Myös kuluttajat ovat tietoisempia ympäristöstään ja haluavat myös tehdä kestävämpiä kulutusvalintoja. Opinnäytetyö keskit- tyy selvittämään, miten kuluttajat suhtautuvat hiilidioksidipäästöjen kompensointiele- menttiin pankkisovelluksessa ja millaisella viestillä eri kohderyhmiä saadaan tavoitettua kompensointikysymyksissä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi OP Lab.
Teoriaosuus opinnäytetyössä koostui konseptisuunnittelun periaatteista, mobiilikäyttöliit- tymien suunnittelusta ja tutkimuksessa käytettyjen työkalujen esittelystä. Teoriaosuus myös käsitteli laajasti palvelumuotoilun perusteita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusta. Tutki- mus toteutettiin verkkopohjaisena kyselytutkimuksena, johon vastasi 300 henkilöä. Kysely koostui ennakkokysymyksistä, konseptivertailusta ja jälkikysymyksistä. Kyselyn tuloksia analysoitiin sekä määrällisestä että laadullisesta näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvisi, että ihmiset olivat tietoisia omien valintojen heijastumisesta ympä- ristöasioihin. Suurin osa tutkimukseen vastanneista valitsi mieluisimmaksi konseptiksi mak- sukortin, jossa oli jokin kompensointielementti. Suomalaisen metsänistutus koettiin hy- väksi tavaksi kompensoida omaa hiilijalanjälkeä.
Teoriaosuus opinnäytetyössä koostui konseptisuunnittelun periaatteista, mobiilikäyttöliit- tymien suunnittelusta ja tutkimuksessa käytettyjen työkalujen esittelystä. Teoriaosuus myös käsitteli laajasti palvelumuotoilun perusteita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusta. Tutki- mus toteutettiin verkkopohjaisena kyselytutkimuksena, johon vastasi 300 henkilöä. Kysely koostui ennakkokysymyksistä, konseptivertailusta ja jälkikysymyksistä. Kyselyn tuloksia analysoitiin sekä määrällisestä että laadullisesta näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvisi, että ihmiset olivat tietoisia omien valintojen heijastumisesta ympä- ristöasioihin. Suurin osa tutkimukseen vastanneista valitsi mieluisimmaksi konseptiksi mak- sukortin, jossa oli jokin kompensointielementti. Suomalaisen metsänistutus koettiin hy- väksi tavaksi kompensoida omaa hiilijalanjälkeä.