Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kilpailija-analyysi Killerin liikuntakeskukselle
Rajaniemi, Annastiina (2009)
Rajaniemi, Annastiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413968
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haamuasiakkuuksien ja teemahaastatteluiden avulla Jyväskylän kuntokeskusten kilpailutilannetta ja Killerin Liikuntakeskuksen kilpailukykyä kuntokeskuspalveluiden tuottajana. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa Killerin Liikuntakeskukselle eväitä kilpailija-analyysiin. Yritykselle saatiin tarvittavat tiedot tutkimusongelmaan eli siihen, kuinka Killerin Liikuntakeskus voi kehittää itseään kilpailijoita paremmaksi.
Haamuasiakastutkimuksessa 17 haamuasiakasta vieraili yhteensä seitsemässä ennalta määrätyssä kuntokeskuksessa, jotka oli valittu toimeksiantajan kanssa. Kukin haamuasiakas kävi kahdessa vierailukohteessa ja vierailujen pohjalta täytettiin kysymyslomakkeet, jotka oli suunniteltu kilpailija-analyysin tarpeisiin. Teemahaastattelut suoritettiin Killerin Liikuntakeskuksen nykyisille asiakkaille, jotka olivat aikaisemmin olleet tutkittavien kuntokeskusten asiakkaina. Haastateltavia saatiin kuusi. Teemahaastatteluissa keskusteltiin Killerin Liikuntakeskuksen toiminnan vahvuuksista ja heikkouksista ja kilpailijoiden menestymisestä.
Haamuasiakastutkimus antoi runsaasti kilpailijatietoa. Teemahaastattelut lisäsivät kilpailijatuntemusta, mutta sen lisäksi ne kertoivat Killerin Liikuntakeskuksen asiakastyytyväisyydestä. Asiakaslähtöisen näkökulman pohjalta saatiin paljon tietoa kilpailijoista sekä yrityksen omasta markkina-asemasta ja kehityskohteista, mikä kilpailija-analyysin tarkoitus onkin. Tutkimustuloksia hyödyntäen tehtiin Killerin Liikuntakeskukselle SWOT-analyysi paljastamaan yrityksen toiminnan menestystekijät ja ongelmakohdat sekä kilpailijoiden SWOT-analyysi, jossa annetaan tietoa siitä, minkä kuntokeskusten strategiatoimiin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Kehitysehdotuksien pohjalta Killerin Liikuntakeskus voi tehdä muutoksia, jotka lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja parantavat yrityksen menestymistä kilpailussa. Jatkotutkimuksena yritykselle voitaisiin tehdä markkinointisuunnitelma tai imagotutkimus, sillä näitä aiheita on jo sivuttu tässä opinnäytetyössä.
Haamuasiakastutkimuksessa 17 haamuasiakasta vieraili yhteensä seitsemässä ennalta määrätyssä kuntokeskuksessa, jotka oli valittu toimeksiantajan kanssa. Kukin haamuasiakas kävi kahdessa vierailukohteessa ja vierailujen pohjalta täytettiin kysymyslomakkeet, jotka oli suunniteltu kilpailija-analyysin tarpeisiin. Teemahaastattelut suoritettiin Killerin Liikuntakeskuksen nykyisille asiakkaille, jotka olivat aikaisemmin olleet tutkittavien kuntokeskusten asiakkaina. Haastateltavia saatiin kuusi. Teemahaastatteluissa keskusteltiin Killerin Liikuntakeskuksen toiminnan vahvuuksista ja heikkouksista ja kilpailijoiden menestymisestä.
Haamuasiakastutkimus antoi runsaasti kilpailijatietoa. Teemahaastattelut lisäsivät kilpailijatuntemusta, mutta sen lisäksi ne kertoivat Killerin Liikuntakeskuksen asiakastyytyväisyydestä. Asiakaslähtöisen näkökulman pohjalta saatiin paljon tietoa kilpailijoista sekä yrityksen omasta markkina-asemasta ja kehityskohteista, mikä kilpailija-analyysin tarkoitus onkin. Tutkimustuloksia hyödyntäen tehtiin Killerin Liikuntakeskukselle SWOT-analyysi paljastamaan yrityksen toiminnan menestystekijät ja ongelmakohdat sekä kilpailijoiden SWOT-analyysi, jossa annetaan tietoa siitä, minkä kuntokeskusten strategiatoimiin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Kehitysehdotuksien pohjalta Killerin Liikuntakeskus voi tehdä muutoksia, jotka lisäävät asiakastyytyväisyyttä ja parantavat yrityksen menestymistä kilpailussa. Jatkotutkimuksena yritykselle voitaisiin tehdä markkinointisuunnitelma tai imagotutkimus, sillä näitä aiheita on jo sivuttu tässä opinnäytetyössä.