Keinoja itsen terapeuttisen käytön oppimiseksi: -Kirjallisuuskatsaus
Rytkönen, Jenni (2020)
Rytkönen, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917897
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osa toimintaterapian tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehitystyötä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Itsen terapeuttinen käyttö on olennainen osa terapeutin ja asiakkaan välistä terapeuttista vuorovaikutussuhdetta sekä toimintaterapiaprosessia. Niin kotimaisen kuin ulkomaisen tutkimuksen mukaan toimintaterapeutit ovat kokeneet tietämyksensä ja koulutuksensa tällä alueella riittämättömäksi. Opinnäytetyössä itsen terapeuttista käyttöä lähestytään Renèe Taylorin Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen mallin kautta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten toimintaterapian koulutuksessa voidaan tukea itsen terapeuttisen käytön omaksumista ja siihen vaadittavien taitojen oppimista. Integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin kartoitettiin, miten toimintaterapian koulutuksessa on lähestytty itsen terapeuttisen käytön oppimista ja millaisia keinoja on käytetty siihen liittyvien taitojen oppimiseksi.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena esille nousi erilaisia opetusmenetelmiä liittyen taitojen harjoittelemiseen, mallioppimiseen, itsereflektioon sekä teoreettiseen oppimiseen. Lisäksi esille nousi valmiita opetusmalleja, joita on käytetty itsen terapeuttisen käytön oppimisen ratkaisuina. Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen malli oli kiinteä osa tätä opetusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että itsen terapeuttisen käytön oppimista voidaan tukea monin eri tavoin ja menetelmin. Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen malli näyttäytyi katsauksessa itsen terapeuttisen käytön opetuksen keskeisenä taustateoriana. Jatkotutkimusta kaivattaisiin siitä, miten toimintaterapian käytännön työtä ohjaavat mallit tukevat terapeuttisuutta toimintaterapiassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten toimintaterapian koulutuksessa voidaan tukea itsen terapeuttisen käytön omaksumista ja siihen vaadittavien taitojen oppimista. Integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin kartoitettiin, miten toimintaterapian koulutuksessa on lähestytty itsen terapeuttisen käytön oppimista ja millaisia keinoja on käytetty siihen liittyvien taitojen oppimiseksi.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena esille nousi erilaisia opetusmenetelmiä liittyen taitojen harjoittelemiseen, mallioppimiseen, itsereflektioon sekä teoreettiseen oppimiseen. Lisäksi esille nousi valmiita opetusmalleja, joita on käytetty itsen terapeuttisen käytön oppimisen ratkaisuina. Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen malli oli kiinteä osa tätä opetusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että itsen terapeuttisen käytön oppimista voidaan tukea monin eri tavoin ja menetelmin. Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen malli näyttäytyi katsauksessa itsen terapeuttisen käytön opetuksen keskeisenä taustateoriana. Jatkotutkimusta kaivattaisiin siitä, miten toimintaterapian käytännön työtä ohjaavat mallit tukevat terapeuttisuutta toimintaterapiassa.