Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Keinoja itsen terapeuttisen käytön oppimiseksi: -Kirjallisuuskatsaus

Rytkönen, Jenni (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Rytkönen_Jenni.pdf (514.3Kt)
Lataukset: 


Rytkönen, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917897
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osa toimintaterapian tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehitystyötä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Itsen terapeuttinen käyttö on olennainen osa terapeutin ja asiakkaan välistä terapeuttista vuorovaikutussuhdetta sekä toimintaterapiaprosessia. Niin kotimaisen kuin ulkomaisen tutkimuksen mukaan toimintaterapeutit ovat kokeneet tietämyksensä ja koulutuksensa tällä alueella riittämättömäksi. Opinnäytetyössä itsen terapeuttista käyttöä lähestytään Renèe Taylorin Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen mallin kautta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten toimintaterapian koulutuksessa voidaan tukea itsen terapeuttisen käytön omaksumista ja siihen vaadittavien taitojen oppimista. Integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin kartoitettiin, miten toimintaterapian koulutuksessa on lähestytty itsen terapeuttisen käytön oppimista ja millaisia keinoja on käytetty siihen liittyvien taitojen oppimiseksi.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena esille nousi erilaisia opetusmenetelmiä liittyen taitojen harjoittelemiseen, mallioppimiseen, itsereflektioon sekä teoreettiseen oppimiseen. Lisäksi esille nousi valmiita opetusmalleja, joita on käytetty itsen terapeuttisen käytön oppimisen ratkaisuina. Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen malli oli kiinteä osa tätä opetusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että itsen terapeuttisen käytön oppimista voidaan tukea monin eri tavoin ja menetelmin. Tarkoituksellisen vuorovaikutuksen malli näyttäytyi katsauksessa itsen terapeuttisen käytön opetuksen keskeisenä taustateoriana. Jatkotutkimusta kaivattaisiin siitä, miten toimintaterapian käytännön työtä ohjaavat mallit tukevat terapeuttisuutta toimintaterapiassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste