Toimintaterapian interventiot kouluikäisillä ADHD- diagnoosin saaneilla lapsilla : Integroiva kirjallisuuskatsaus kirjallisuuskatsauksista
Kulokivi, Hannastiina (2020)
Kulokivi, Hannastiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917793
Tiivistelmä
ADHD-diagnoosin (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) saaneiden ja hoidon piirissä olevien lasten määrä on kasvanut. Tähän arvellaan syyksi ADHD:n aiempaa parempaa tunnistamista. Hoidon ulkopuolelle jää kuitenkin edelleen suuri osa ADHD- oireisia. Toimintaterapia on ammattikunta, joka auttaa ihmisiä läpi elämän tekemään terapeuttisesta näkökulmasta asioita, joita he haluavat ja tarvitsevat päivittäisissä toiminnoissa.
Työn toimeksiantaja oli Siun Sote, Joensuun alueen lasten toimintaterapian yksikkö. Tarkoituksena oli etsiä näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa lasten toimintaterapian ja interventioiden näytöstä sekä sen hyödyistä kouluikäisten ADHD-diagnoosin saaneilla lapsilla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimintaterapeuteille, jotta he voivat kirjallisuuden perusteella käyttää toimiviksi todettuja interventiokeinoja ja menetelmiä ADHD-lapsien kanssa.
Työ toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena kirjallisuuskatsauksista. Artikkelit haettiin Chinal-, Pubmed-, ja Online Libraryn tietokantojen kautta. Mukaan otettiin vain systemaattiset katsaukset. Tutkimukset oli julkaistu vuosina 2017-2019. Aineistoksi valikoitui 4 artikkelia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaan mallin mukaisesti. Tutkimusten sisältämät tiedot teemoitettiin tutkimuskysymyksien mukaan. Tulokset avattiin OTIPM (Occupational therapy intervention process model) mallin neljän interventiomallin mukaan, sekä TMO (Transaktionaalisen toiminnan malli) mukaan.
Tulosten perusteella toimintaterapiassa voidaan tuloksellisesti käyttää kaikkia OTIPM:n neljän interventiomallista olevia lähestymistapoja ADHD-diagnoosin saaneiden lasten kanssa. Interventioista on kuvattuja hyötyjä jokaisesta TMO elementistä. Edelleen kuitenkin lisätutkimusta aiheesta kaivataan.
Työn toimeksiantaja oli Siun Sote, Joensuun alueen lasten toimintaterapian yksikkö. Tarkoituksena oli etsiä näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa lasten toimintaterapian ja interventioiden näytöstä sekä sen hyödyistä kouluikäisten ADHD-diagnoosin saaneilla lapsilla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa toimintaterapeuteille, jotta he voivat kirjallisuuden perusteella käyttää toimiviksi todettuja interventiokeinoja ja menetelmiä ADHD-lapsien kanssa.
Työ toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena kirjallisuuskatsauksista. Artikkelit haettiin Chinal-, Pubmed-, ja Online Libraryn tietokantojen kautta. Mukaan otettiin vain systemaattiset katsaukset. Tutkimukset oli julkaistu vuosina 2017-2019. Aineistoksi valikoitui 4 artikkelia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaan mallin mukaisesti. Tutkimusten sisältämät tiedot teemoitettiin tutkimuskysymyksien mukaan. Tulokset avattiin OTIPM (Occupational therapy intervention process model) mallin neljän interventiomallin mukaan, sekä TMO (Transaktionaalisen toiminnan malli) mukaan.
Tulosten perusteella toimintaterapiassa voidaan tuloksellisesti käyttää kaikkia OTIPM:n neljän interventiomallista olevia lähestymistapoja ADHD-diagnoosin saaneiden lasten kanssa. Interventioista on kuvattuja hyötyjä jokaisesta TMO elementistä. Edelleen kuitenkin lisätutkimusta aiheesta kaivataan.