Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alkoholikulttuuri ja uusi alkoholilaki ravintoloissa

Cantos, Raisa (2020)

 
Avaa tiedosto
Raisa Cantos 8.6.2020.pdf (2.486Mt)
Lataukset: 


Cantos, Raisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817730
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa suomalaista alkoholikulttuuria ja uuden alkoholilain käyttöönottoa sekä sen vaikutuksia jyväskyläläisissä juomaravintoloissa. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla yhdeksää ravintoloitsijaa tai ravintolapäällikköä keväällä 2019 uuden alkoholilain oltua voimassa vuoden.
Tulosten mukaan alkoholin nauttimista pidetään nykyään enemmän seurusteluun liittyvänä. Olut on myydyin juomaryhmä, toisena siideri etenkin naisilla, ja kolmantena väkevät alkoholijuomat. Juomaravintolaan tullaan myöhemmin ja alkoholin nauttiminen on siirtynyt yhä myöhempään yöhön, nuorten aikuisten alkoholin käyttötavat ovat siistiytyneet. Siihen pidettiin syinä laajempia arvo- ja asennemuutoksia, jotka heijastuvat mm. terveellisyyden, hyvinvoinnin, vastuullisuuden ja erilaisten harrastusten muodossa. Uutta alkoholilakia pidetiin oikeana suuntana, mutta sen huojennukset nähtiin lähinnä palvelua parantavina tekijöinä.
Tutkimuksen tärkeimmät johtopäätökset olivat: naisten ja miesten alkoholin nauttimisen motiivit ja käyttötavat olivat lähentyneet, ilmoituksen varainen jatkoaikalupa on vähentänyt siirtymistä juoma- ja seurusteluravintoloista yöravintoloihin. Uusi alkoholilaki ei näyttänyt merkittävästi lisäävän anniskelumyyntiä ravintoloissa, koska henkilöstökulut helposti kasvoivat lisätuntien myötä. Lain huojennukset eivät vaikuttaneet ravintolan kannattavuuteen. Siihen vaikuttaisivat anniskeluveron alentaminen, lisämahdollisuudet asialliseen mainontaan ja ulosmyyntioikeuksien laajentaminen. Yhteistyö, neuvonta ja omavalvonta korostuvat tulevaisuudessa. Nuorten aikuisten alkoholin siistiytyneet käyttötavat todennäköisesti jatkuvat heidän siirtyessään vanhempiin ikäryhmiin. Tutkimusta voisi hyödyntää esim. myöhemmin tehtävässä vertailevassa jatkotutkimuksessa.
 
Abstract
The purpose of the study was to survey the Finnish alcohol culture and the introduction of the new law as well as its effects in the restaurants serving alcoholic beverages in the city center and suburbs of Jyväskylä. The study had a qualitative approach, and the data was collected by interviewing nine restaurant managers in March 2019 when the new alcohol law had been in force for one year.
According to the results, alcohol culture seemed to be connected more to social life. Beer was the most widely sold alcoholic drink followed by cider, which was mostly favored by women, and then spirits. People commonly come to restaurants later than before, and therefore, alcohol consumption continues till the early hours. A positive feature was that young adults had tidied up their alcohol using habits. This was believed to reflect wider changes of attitudes and values regarding responsibility, well-being and different kinds of hobbies. The new alcohol law was regarded as a move to the right direction, but its milder regulations were merely seen as factors that improved service.
The most important conclusions of the study were: women and men’s ways of using alcohol had become more similar, the new overtime licenses had made it possible for the customers to stay longer in the restaurants, so that moving on to night clubs was not so common anymore. The new alcohol law did not seem to have increased the restaurants’ profitability because of the increased personnel expenses. Profitability would be enhanced by further tax mitigations as well as wider retailing and advertising rights. Co-operation, consultation and the restaurants’ self-supervision were regarded as future trends. Young adults are also likely to keep their tidied-up alcohol habits when they grow older, and therefore, these results would be useful in a comparative study in the future.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste