"Joku viisas tän on keksiny" : Oppilaiden ja huoltajien kokemuksia koulusosionomin työstä
Kangasniemi, Vilhelmiina (2020)
Kangasniemi, Vilhelmiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia koulujen mahdollisuuksia tarjota kokonaisvaltaisia ennaltaehkäiseviä toimia lasten ja nuorten psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön keinoista kouluympäristössä, ja sen tavoitteena oli selvittää, millaista hyötyä koulusosionomin työskentelystä on oppilaiden ja huoltajien näkökulmasta.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto hankittiin käyttämällä teemahaastattelua ja analysoitiin teemoitteluna. Opinnäytetyön haastattelut toteutettin kohderyhmälle, joka koostui niiden tamperelaisten yläkoulujen oppilaista ja huoltajista, joissa työskenteli koulusosionomi. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään yläkouluikäisten lasten ja nuorten sekä heidän huoltajiensa ajatuksia ja kokemuksia koulusosionomin työstä.
Tutkimuksen perusteella oppilaat ja huoltajat kokivat hyötyä koulusosionomin työstä. Koulusosionomin koettiin olevan helposti lähestyttävä henkilö, jolla on aina aikaa. Koulusosionomin koettiin pystyvän vaikuttamaan syrjäytymiseen ja esimerkiksi kiusaamisen kitkemiseen. Koulusosionomin työskentelyn toivottiin juurtuvan kouluihin, ja hänen kauttaan asioiminen koettiin turvallisena reittinä kodin ja koulun välisten asioiden hoitamiseen. Koulusosionomin nähtiin myös kykenevän auttamaan oppilaiden mielenterveyteen liittyvien akuuttien haasteiden kanssa. Koulusosionomin koettiin kykenevän luomaan myönteinen ja motivoiva ilmapiiri kouluun saapumiselle.
Tutkimustulokset puoltavat näkemystä siitä, että koulusosionomin työ auttaa ehkäisemään syrjäytymistä. Tulosten perusteella koulusosionomi kykenee motivoimaan oppilasta saapumaan kouluun ja vähentämään poissaolojaan. Aihetta olisi hyvä tutkia lisää ja laajemmalla aineistolla. Myös alakoulun puolelta kerätty palaute olisi hyödyllistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön keinoista kouluympäristössä, ja sen tavoitteena oli selvittää, millaista hyötyä koulusosionomin työskentelystä on oppilaiden ja huoltajien näkökulmasta.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto hankittiin käyttämällä teemahaastattelua ja analysoitiin teemoitteluna. Opinnäytetyön haastattelut toteutettin kohderyhmälle, joka koostui niiden tamperelaisten yläkoulujen oppilaista ja huoltajista, joissa työskenteli koulusosionomi. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään yläkouluikäisten lasten ja nuorten sekä heidän huoltajiensa ajatuksia ja kokemuksia koulusosionomin työstä.
Tutkimuksen perusteella oppilaat ja huoltajat kokivat hyötyä koulusosionomin työstä. Koulusosionomin koettiin olevan helposti lähestyttävä henkilö, jolla on aina aikaa. Koulusosionomin koettiin pystyvän vaikuttamaan syrjäytymiseen ja esimerkiksi kiusaamisen kitkemiseen. Koulusosionomin työskentelyn toivottiin juurtuvan kouluihin, ja hänen kauttaan asioiminen koettiin turvallisena reittinä kodin ja koulun välisten asioiden hoitamiseen. Koulusosionomin nähtiin myös kykenevän auttamaan oppilaiden mielenterveyteen liittyvien akuuttien haasteiden kanssa. Koulusosionomin koettiin kykenevän luomaan myönteinen ja motivoiva ilmapiiri kouluun saapumiselle.
Tutkimustulokset puoltavat näkemystä siitä, että koulusosionomin työ auttaa ehkäisemään syrjäytymistä. Tulosten perusteella koulusosionomi kykenee motivoimaan oppilasta saapumaan kouluun ja vähentämään poissaolojaan. Aihetta olisi hyvä tutkia lisää ja laajemmalla aineistolla. Myös alakoulun puolelta kerätty palaute olisi hyödyllistä.