AR arvon tuottajana : Onnistuneen AR-toteutuksen ABC
Tirronen, Sini-Karoliina (2020)
Tirronen, Sini-Karoliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417074
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada parempi ymmärrys hyvin toimivista, onnistuneista ja tuloksekkaista kuluttajille suunnatuista AR-toteutuksista (Augmented Reality), jotka ovat tuoneet lisäarvoa sekä organisaatiolle että asiakkaille. Lisäksi haluttiin tutkia AR-toteutuksiin
liittyviä haasteita ja AR:n tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Visit
Jyväskylä.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmä teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin keväällä 2019, ja siinä haastateltiin kuluttajille AR-toteutuksia tehneitä yrityksiä ja
organisaatioita eri aloilta ja eri puolelta Suomea. Lisäksi haastattelun kohderyhmänä oli
kaksi AR-teknologiayritystä Suomesta.
Tuloksista kävi ilmi, että tavoitteet ja syyt hyödyntää AR:ää olivat moninaisia aina oppimisen syventämisestä ja kilpailuaseman vahvistamisesta uuden liiketoiminnan synnyttämiseen. Kohdatut haasteet olivat puolestaan monesta näkökulmasta sekä viestinnällisiä että
teknologisia. Teknologian ymmärtäminen sekä käyttäjäkokemuksen ja asiakaspolun pohtiminen olivat oleellisessa roolissa hyvin onnistuneissa AR-toteutuksissa. AR:n arkipäiväistymisen kannalta pidettiin oleellisena teknologian, mobiililaitekannan ja arvoketjun kehittymistä sekä globaalin standardin ilmestymistä AR:ään.
Tutkimusongelman, teorian ja teemahaastattelutulosten pohjalta muodostui käsitys siitä,
millainen on onnistunut AR-toteutuksen prosessi, eli AR-toteutuksen ABC. Onnistuneiden
toteutuksien takana oli pohdittu perusteellisesti kohderyhmää, tavoitteita ja viestiä, sekä
otettu huomioon mahdolliset käyttötilanteeseen ja käyttökokemukseen vaikuttavat tekijät.
Lisäksi tarpeeksi laaja viestintä tehdyistä AR-toteutuksista vaikutti kokonaisuuden onnistumiseen.
liittyviä haasteita ja AR:n tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Visit
Jyväskylä.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmä teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin keväällä 2019, ja siinä haastateltiin kuluttajille AR-toteutuksia tehneitä yrityksiä ja
organisaatioita eri aloilta ja eri puolelta Suomea. Lisäksi haastattelun kohderyhmänä oli
kaksi AR-teknologiayritystä Suomesta.
Tuloksista kävi ilmi, että tavoitteet ja syyt hyödyntää AR:ää olivat moninaisia aina oppimisen syventämisestä ja kilpailuaseman vahvistamisesta uuden liiketoiminnan synnyttämiseen. Kohdatut haasteet olivat puolestaan monesta näkökulmasta sekä viestinnällisiä että
teknologisia. Teknologian ymmärtäminen sekä käyttäjäkokemuksen ja asiakaspolun pohtiminen olivat oleellisessa roolissa hyvin onnistuneissa AR-toteutuksissa. AR:n arkipäiväistymisen kannalta pidettiin oleellisena teknologian, mobiililaitekannan ja arvoketjun kehittymistä sekä globaalin standardin ilmestymistä AR:ään.
Tutkimusongelman, teorian ja teemahaastattelutulosten pohjalta muodostui käsitys siitä,
millainen on onnistunut AR-toteutuksen prosessi, eli AR-toteutuksen ABC. Onnistuneiden
toteutuksien takana oli pohdittu perusteellisesti kohderyhmää, tavoitteita ja viestiä, sekä
otettu huomioon mahdolliset käyttötilanteeseen ja käyttökokemukseen vaikuttavat tekijät.
Lisäksi tarpeeksi laaja viestintä tehdyistä AR-toteutuksista vaikutti kokonaisuuden onnistumiseen.