Ryhmien fyysinen oppimisympäristö julkisissa päiväkodeissa
Matikka, Noora; Kettunen, Ella (2020)
Matikka, Noora
Kettunen, Ella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617486
Tiivistelmä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaan kehittävä, oppimista edistävä, terveellinen ja turvallinen sekä esteetön oppimisympäristö on varhaiskasvatuksen tavoitteena. Oppimisympäristö koostuu fyysisestä, psyykkisestä sekä sosiaalisesta alueesta. Fyysisen oppimisympäristön ulottuvuus käsittää tilat, paikat, käytänteet ja välineet sekä tarvikkeet, jotka edistävät lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan fyysistä oppimisympäristöä, jonka mielletään koostuvan arkkitehtuurista, sisustuksesta, opetusvälineistä, leluista sekä muusta materiaalista.
Opinnäyteyön tarkoituksena oli kartoittaa julkisten päiväkotiryhmien fyysisen oppimisympäristön laatua, sen arvioinnin ja kehittämisen käytänteitä sekä tähän tarvittavia resursseja. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tutkia lasten ja lasten vanhempien osallisuutta fyysisen oppimisympäristön kehittämisessä ja arvioinnissa.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli julkisten päiväkotien varhaiskasvatuksenopettajat ja lastenhoitajat. Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka koostui 15 monivalintakysymyksestä ja seitsemästä avoimesta kysymyksestä. Kysely jaettiin kolmeen varhaiskasvattajien suljettuun Facebook -ryhmään. Tutkimukseen vastasi 52 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi julkisten päiväkotiryhmien fyysisiä oppimisympäristöjä kehitettävän ja suunniteltavan lapsilähtöisesti, ja lapsilla olevan hyvät mahdollisuudet vaikuttaa ja osallistua fyysisen oppimisympäristön suunnitteluun ja kehittämiseen. Varhaiskasvattajien mukaan vanhemmat osallistuvat vähemmän fyysisen oppimisympäristön suunnitteluun ja kehittämiseen kuin lapset. Tutkimuksessa turvallisuus koettiin yhdeksi merkittävämmäksi tekijäksi tarvikkeiden, lelujen ja materiaalien saatavuuden rajoittajaksi.
Opinnäyteyön tarkoituksena oli kartoittaa julkisten päiväkotiryhmien fyysisen oppimisympäristön laatua, sen arvioinnin ja kehittämisen käytänteitä sekä tähän tarvittavia resursseja. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tutkia lasten ja lasten vanhempien osallisuutta fyysisen oppimisympäristön kehittämisessä ja arvioinnissa.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli julkisten päiväkotien varhaiskasvatuksenopettajat ja lastenhoitajat. Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka koostui 15 monivalintakysymyksestä ja seitsemästä avoimesta kysymyksestä. Kysely jaettiin kolmeen varhaiskasvattajien suljettuun Facebook -ryhmään. Tutkimukseen vastasi 52 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi julkisten päiväkotiryhmien fyysisiä oppimisympäristöjä kehitettävän ja suunniteltavan lapsilähtöisesti, ja lapsilla olevan hyvät mahdollisuudet vaikuttaa ja osallistua fyysisen oppimisympäristön suunnitteluun ja kehittämiseen. Varhaiskasvattajien mukaan vanhemmat osallistuvat vähemmän fyysisen oppimisympäristön suunnitteluun ja kehittämiseen kuin lapset. Tutkimuksessa turvallisuus koettiin yhdeksi merkittävämmäksi tekijäksi tarvikkeiden, lelujen ja materiaalien saatavuuden rajoittajaksi.