Mikä on VatuPassi? Henkilöstön käsityksiä ja kokemuksia varhaisen tuen toimintamallista Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla
Nordin, Tiina-Mari (2020)
Nordin, Tiina-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717520
Tiivistelmä
Tämän päivän työelämää sosiaali- ja terveydenhuollossa kuormittaa kiireen ja vähäisten resurssien lisäksi työväestön ikääntyminen ja sairauspoissaolot. Nämä asettavat haasteita työkykyjohtamiselle. Hyvällä ja riittävän varhaisella tuella voidaan vaikuttaa työntekijöiden työkykyyn ja -hyvinvointiin sekä jaksamiseen työssään. Riittävän varhaisella tuella on vaikutusta myös ennaltaehkäisevästi niin sairaspoissaolojen pitkittymiseen kuin varhaiseen eläköitymiseen. Varhaisella tuella tarkoitetaan kaikkia niitä työnantajan tukitoimia, joilla edistetään tai parannetaan työntekijän työkykyä ja työhyvinvointia.
Tutkimus käsitteli työkykyjohtamisen mukaista varhaisen tuen toimintamallia ja sen tunnettavuutta Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan henkilöstön käsitysten ja kokemusten kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa myös siitä, miten varhaisen tuen toimintamallia voidaan kehittää niin, että sen käyttö ja hyödynnettävyys paranisivat.
Tutkimus oli menetelmältään määrällinen ja tutkimusaineiston keruu tapahtui sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi 729 työntekijää. Tulokset analysoitiin tilastoanalyysiohjelmalla sekä aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että varhaisen tuen toimintamalli tunnettiin paremmin vanhempien ja kauemmin töissä olleiden keskuudessa. Lähes kaikki vastaajista olivat sitä mieltä, että varhainen tuki on työkykyyn liittyvistä asioista puhumista ja sairauspoissaoloihin puuttumista. Kokemukset varhaisen tuen toimintamallin mukaisesta keskustelusta olivat suurimmalla osalla vastaajista myönteisiä. Tulosten perusteella tietoa varhaisen tuen toimintamallista ja sen käytöstä tarvitaan lisää niin esimiehille kuin työntekijöillekin. Toimintamallia tulisi kehittää niin, että se vastaisi joustavammin ja paremmin erilaisiin työkykyä tai työhyvinvointia uhkaaviin tekijöihin puuttumiseen.
Tutkimus käsitteli työkykyjohtamisen mukaista varhaisen tuen toimintamallia ja sen tunnettavuutta Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan henkilöstön käsitysten ja kokemusten kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa myös siitä, miten varhaisen tuen toimintamallia voidaan kehittää niin, että sen käyttö ja hyödynnettävyys paranisivat.
Tutkimus oli menetelmältään määrällinen ja tutkimusaineiston keruu tapahtui sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi 729 työntekijää. Tulokset analysoitiin tilastoanalyysiohjelmalla sekä aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että varhaisen tuen toimintamalli tunnettiin paremmin vanhempien ja kauemmin töissä olleiden keskuudessa. Lähes kaikki vastaajista olivat sitä mieltä, että varhainen tuki on työkykyyn liittyvistä asioista puhumista ja sairauspoissaoloihin puuttumista. Kokemukset varhaisen tuen toimintamallin mukaisesta keskustelusta olivat suurimmalla osalla vastaajista myönteisiä. Tulosten perusteella tietoa varhaisen tuen toimintamallista ja sen käytöstä tarvitaan lisää niin esimiehille kuin työntekijöillekin. Toimintamallia tulisi kehittää niin, että se vastaisi joustavammin ja paremmin erilaisiin työkykyä tai työhyvinvointia uhkaaviin tekijöihin puuttumiseen.