Sisäisen viestinnän kehittäminen: case Logomo
Kukko, Julia (2020)
Kukko, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316748
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimustarkoituksena oli selvittää, mitä on hyvä sisäinen viestintä organisaatiossa ja sen pohjalta luoda kehitysideoita toimeksiantajalle. Tämän tutkimuksen toimeksiantajana toimi kulttuurin ja luovan taiteen tapahtumakeskus Logomo Oy Turusta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee viestintää, sisäistä viestintää ja viestinnän muotoja, joiden perusteella verkkokyselytutkimus luotiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jotta saatiin isompi otanta tutkittavien osalta. Tutkimuksen teoriaosuudessa keskityttiin löytämään ne tekijät, joista sisäinen viestintä koostuu ja ne osa-alueet, joihin se vaikuttaa. Verkkokyselytutkimus toteutettiin sosiaalisen median kanavassa Facebookissa tutkijan omalla henkilökohtaisella alustalla, sillä kohderyhmä rajattiin työelämässä oleviin henkilöihin, jolloin saatiin kerättyä näkemyksiä eri tahoilta. Kyselyyn vastasi yhteensä 67 henkilöä, jotka työskentelevät erilaisissa työympäristöissä.
Tutkimukseen kerättiin tietoa siitä, mitä on hyvä viestintä ja mihin asioihin se organisaatiossa vaikuttaa. Kyselytutkimuksen avulla saatiin kartoitettua laajempaa tietoa siitä, miten eri organisaatioissa sisäinen viestintä koetaan. Näiden perusteella voitiin luoda kehitysehdotuksia toimeksiantajan sisäisen viestinnän pohjalle. Sisäisessä viestinnässä koettiin, että on tärkeää tiedottaa riittävän usein, hyödyntää erilaisia viestintäkanavia ja viestinnän tulee olla avointa koko henkilöstön kesken. Näin ollen tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että sisäinen viestintä on yksi merkittävimmistä tekijöistä työyhteisössä henkilöstön hyvinvoinnin kannalta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee viestintää, sisäistä viestintää ja viestinnän muotoja, joiden perusteella verkkokyselytutkimus luotiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jotta saatiin isompi otanta tutkittavien osalta. Tutkimuksen teoriaosuudessa keskityttiin löytämään ne tekijät, joista sisäinen viestintä koostuu ja ne osa-alueet, joihin se vaikuttaa. Verkkokyselytutkimus toteutettiin sosiaalisen median kanavassa Facebookissa tutkijan omalla henkilökohtaisella alustalla, sillä kohderyhmä rajattiin työelämässä oleviin henkilöihin, jolloin saatiin kerättyä näkemyksiä eri tahoilta. Kyselyyn vastasi yhteensä 67 henkilöä, jotka työskentelevät erilaisissa työympäristöissä.
Tutkimukseen kerättiin tietoa siitä, mitä on hyvä viestintä ja mihin asioihin se organisaatiossa vaikuttaa. Kyselytutkimuksen avulla saatiin kartoitettua laajempaa tietoa siitä, miten eri organisaatioissa sisäinen viestintä koetaan. Näiden perusteella voitiin luoda kehitysehdotuksia toimeksiantajan sisäisen viestinnän pohjalle. Sisäisessä viestinnässä koettiin, että on tärkeää tiedottaa riittävän usein, hyödyntää erilaisia viestintäkanavia ja viestinnän tulee olla avointa koko henkilöstön kesken. Näin ollen tutkimuksen perusteella voidaankin todeta, että sisäinen viestintä on yksi merkittävimmistä tekijöistä työyhteisössä henkilöstön hyvinvoinnin kannalta.