Suuntaa Kompassista : Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojakson osallistujien kokema muutos stressissä ja psykologisessa joustavuudessa
Tarhanen, Jenni (2020)
Tarhanen, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060717534
Tiivistelmä
Opiskelijan Kompassi on verkkopohjainen Jyväskylän yliopistossa kehitetty hyvinvointi- ja elämäntaito-ohjelma. Ohjelmaa käytettiin osana Jyväskylän ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikön toteuttamaa Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojaksoa.
Toimeksiantajan pyynnöstä selvitettiin Opiskelijan Kompassi -ohjelman hyötyjä mitaten opintojaksolle osallistuneiden opiskelijoiden itsearvioitua stressin tai psykologisen joustavuuden kokemusta ja siinä tapahtunutta muutosta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Koetun stressin mittaamiseen käytettiin Perceived Stress Scale-mittaria (PSS-10) ja psykologisen joustavuuden mittaamiseen The Avoidance and Fusion Questionnaire for Youth-mittaria (AFQ-Y). Menetelmien kyselylomakkeet täytettiin itsearviointeina opintojakson alussa ja lopussa.
Tutkimukseen valittiin mukaan opiskelijat, jotka antoivat suostumuksensa ja jotka olivat täyttäneet sekä alku- että loppukyselyn. Aineistoa oli 17 opiskelijalta stressin kokemuksesta ja 18 opiskelijalta psykologisesta joustavuudesta. Aineiston analyysissa vertailtiin mittauskertojen keskiarvoja toisiinsa. Muutoksen tarkasteluun käytettiin aineiston pienen koon vuoksi Wilcoxonin testiä. Lisäksi tapauksia ryhmiteltiin tarkastellen tapahtuneen muutoksen suuntaa (positiivinen/negatiivinen).
Sekä stressin kokemisessa että joustavuudessa oli opintojakson aikana kokonaiskeskiarvoissa tapahtunut positiivista muutosta. Muutos ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevää (p=0.12, Z=-1.54 ja p=0.17, Z=-1.37). Osalla opiskelijoista muutos oli ollut negatiivista. Aineisto oli pieni, joten siitä ei voida tehdä yleistyksiä. Stressin kokemus ja joustavuus vaihtelevat elämäntilanteesta ja mittauksen ajankohdasta riippuen. Tulokseen saattoi vaikuttaa myös suorittaminen osana opintoja ja tehtävien muuttuessa enemmän suoritukseksi.
Toimeksiantajan pyynnöstä selvitettiin Opiskelijan Kompassi -ohjelman hyötyjä mitaten opintojaksolle osallistuneiden opiskelijoiden itsearvioitua stressin tai psykologisen joustavuuden kokemusta ja siinä tapahtunutta muutosta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Koetun stressin mittaamiseen käytettiin Perceived Stress Scale-mittaria (PSS-10) ja psykologisen joustavuuden mittaamiseen The Avoidance and Fusion Questionnaire for Youth-mittaria (AFQ-Y). Menetelmien kyselylomakkeet täytettiin itsearviointeina opintojakson alussa ja lopussa.
Tutkimukseen valittiin mukaan opiskelijat, jotka antoivat suostumuksensa ja jotka olivat täyttäneet sekä alku- että loppukyselyn. Aineistoa oli 17 opiskelijalta stressin kokemuksesta ja 18 opiskelijalta psykologisesta joustavuudesta. Aineiston analyysissa vertailtiin mittauskertojen keskiarvoja toisiinsa. Muutoksen tarkasteluun käytettiin aineiston pienen koon vuoksi Wilcoxonin testiä. Lisäksi tapauksia ryhmiteltiin tarkastellen tapahtuneen muutoksen suuntaa (positiivinen/negatiivinen).
Sekä stressin kokemisessa että joustavuudessa oli opintojakson aikana kokonaiskeskiarvoissa tapahtunut positiivista muutosta. Muutos ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevää (p=0.12, Z=-1.54 ja p=0.17, Z=-1.37). Osalla opiskelijoista muutos oli ollut negatiivista. Aineisto oli pieni, joten siitä ei voida tehdä yleistyksiä. Stressin kokemus ja joustavuus vaihtelevat elämäntilanteesta ja mittauksen ajankohdasta riippuen. Tulokseen saattoi vaikuttaa myös suorittaminen osana opintoja ja tehtävien muuttuessa enemmän suoritukseksi.
