"Arjen läsnäoloa": Ohjaajien kokemuksia alaikäisten turvapaikanhakijoiden psykososiaalisesta tukemisesta
Joensuu, Jenny (2020)
Joensuu, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060917814
Tiivistelmä
Ilman huoltajaa tulleet alaikäiset turvapaikanhakijat on erityisen haavoittuvassa asemassa oleva ryhmä. Vuonna 2015 heitä saapui Suomeen ennätysmäärä. Tuolloin useat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset aloittivat ohjaajan työt alaikäisille tarkoitetuissa vastaanottokeskuksissa ja tarjosivat näille lapsille ja nuorille päivittäin psykososiaalista tukea, jotta nuoret selviytyisivät vaikeasta elämäntilanteesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa ilman huoltajaa tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden ohjaustyössä tarjotusta psykososiaalisesta tuesta. Tavoitteena oli kuvata ohjaajien kokemuksia ilman huoltajaa tulleiden nuorten psykososiaalisesta tukemisesta oman työnsä näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin millaisista osa-alueista psykososi- aalinen tuki ohjaustyössä muodostuu ohjaajien kokemana ja millaisia keinoja ohjaajat käyt- tivät tarjotessaan psykososiaalista tukea. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea ohjaajaa, jotka olivat työskennelleet ilman huoltajaa tulleiden alaikäisten turvapai- kanhakijanuorten ohjaajina vuoden 2015 tilanteessa. Haastattelumenetelmänä toimi tee- mahaastattelu ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että psykososiaalinen tuki muodostuu nuorten yksilöllisistä tuen tarpeista käsin, joihin ohjaajat pyrkivät vastaamaan muodostamalla nuoriin luottamuksellisen ja vuorovaikutuksellisen ohjaussuhteen. Erityisesti nuoret tarvitsevat tukea uuteen arkeen ja kulttuuriin sopeutumisessa, turvapaikkaprosessista selviytymisessä, ihmissuhteissa ja tunne-elämässä. Ohjaajat pyrkivät vastaamaan näihin erityisesti arjen läsnäolon, sekä keskustelun ja yhteisen toiminnan kautta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa ilman huoltajaa tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden ohjaustyössä tarjotusta psykososiaalisesta tuesta. Tavoitteena oli kuvata ohjaajien kokemuksia ilman huoltajaa tulleiden nuorten psykososiaalisesta tukemisesta oman työnsä näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin millaisista osa-alueista psykososi- aalinen tuki ohjaustyössä muodostuu ohjaajien kokemana ja millaisia keinoja ohjaajat käyt- tivät tarjotessaan psykososiaalista tukea. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea ohjaajaa, jotka olivat työskennelleet ilman huoltajaa tulleiden alaikäisten turvapai- kanhakijanuorten ohjaajina vuoden 2015 tilanteessa. Haastattelumenetelmänä toimi tee- mahaastattelu ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että psykososiaalinen tuki muodostuu nuorten yksilöllisistä tuen tarpeista käsin, joihin ohjaajat pyrkivät vastaamaan muodostamalla nuoriin luottamuksellisen ja vuorovaikutuksellisen ohjaussuhteen. Erityisesti nuoret tarvitsevat tukea uuteen arkeen ja kulttuuriin sopeutumisessa, turvapaikkaprosessista selviytymisessä, ihmissuhteissa ja tunne-elämässä. Ohjaajat pyrkivät vastaamaan näihin erityisesti arjen läsnäolon, sekä keskustelun ja yhteisen toiminnan kautta.