Isän merkitys lapsen sosiaaliselle kehitykselle - Integroiva kirjallisuuskatsaus
Singh, Simo (2020)
Singh, Simo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817660
Tiivistelmä
Työn ohjaaja(t) Kati Honkanen, Taja Kiiskilä
Toimeksiantaja(t) -
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla koota ajantasaista tutkimustietoa isän merkityksestä lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen: ”Mikä merkitys isällä on lapsen sosiaaliselle kehitykselle?”
Kirjallisuuskatsaus rakentui tutkimuskysymyksen asettamisesta, aineiston hakuprosessista, aineiston analysoinnista ja tutkimustulosten esittämisestä. Kirjallisuuskatsaukseen etsittiin vertaisarvioituja ja ajantasaisia tutkimuksia aiheesta. Tiedonhaku kohdennettiin kansainvälisiin tietokantoihin: Medline, Cinahl, Eric ja ProQuest. Analyysiin valittiin aineistoksi 7 tutkimusta. Aineiston valinta tehtiin laadittujen sisäänottokriteerien perusteella. Kirjallisuuskatsauksen aineiston analysointimenetelmä oli teorialähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin keinoin luotiin synteesi, joka vastasi tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena todettiin, että isällä on merkittävä merkitys lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Isän ja äidin merkitys lapsen kehitykselle sekä vuorovaikutussuhde yleisesti lapseen eroavat toisistaan. Vanhempien erilaisuus tukee lasta kehittymään eri osaalueissa. Tutkimuksissa havaittiin myös, että isät, jotka heijastavat lämpöä ja sensitiivisyyttä vastaavat paremmin lapsen tarpeisiin. Isän osallisuus nähtiin heijastuvan lapsen parempana itsetuntona, itsehillintänä ja voimakkaiden tunteiden rakentavana käsittelynä. Tuloksien mukaan isän stressi vähensi isän osallisuutta lapsen elämässä. Täten isän stressillä ei ollut suoranaista vaikutusta lapseen negatiivisesti, mutta epäsuorasti siten, että isän osallisuus oli vähäisempää. Vahva ja turvallinen isä-lapsisuhde tukee lapsen tervettä kehitystä ja siksi on tärkeää, että yhteiskunta tukee isän osallisuutta lapsensa elämässä. Työn ohjaaja(t) Kati Honkanen, Taja Kiiskilä
Toimeksiantaja(t) -
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla koota ajantasaista tutkimustietoa isän merkityksestä lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen: ”Mikä merkitys isällä on lapsen sosiaaliselle kehitykselle?”
Kirjallisuuskatsaus rakentui tutkimuskysymyksen asettamisesta, aineiston hakuprosessista, aineiston analysoinnista ja tutkimustulosten esittämisestä. Kirjallisuuskatsaukseen etsittiin vertaisarvioituja ja ajantasaisia tutkimuksia aiheesta. Tiedonhaku kohdennettiin kansainvälisiin tietokantoihin: Medline, Cinahl, Eric ja ProQuest. Analyysiin valittiin aineistoksi 7 tutkimusta. Aineiston valinta tehtiin laadittujen sisäänottokriteerien perusteella. Kirjallisuuskatsauksen aineiston analysointimenetelmä oli teorialähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin keinoin luotiin synteesi, joka vastasi tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena todettiin, että isällä on merkittävä merkitys lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Isän ja äidin merkitys lapsen kehitykselle sekä vuorovaikutussuhde yleisesti lapseen eroavat toisistaan. Vanhempien erilaisuus tukee lasta kehittymään eri osaalueissa. Tutkimuksissa havaittiin myös, että isät, jotka heijastavat lämpöä ja sensitiivisyyttä vastaavat paremmin lapsen tarpeisiin. Isän osallisuus nähtiin heijastuvan lapsen parempana itsetuntona, itsehillintänä ja voimakkaiden tunteiden rakentavana käsittelynä. Tuloksien mukaan isän stressi vähensi isän osallisuutta lapsen elämässä. Täten isän stressillä ei ollut suoranaista vaikutusta lapseen negatiivisesti, mutta epäsuorasti siten, että isän osallisuus oli vähäisempää. Vahva ja turvallinen isä-lapsisuhde tukee lapsen tervettä kehitystä ja siksi on tärkeää, että yhteiskunta tukee isän osallisuutta lapsensa elämässä.
Toimeksiantaja(t) -
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla koota ajantasaista tutkimustietoa isän merkityksestä lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen: ”Mikä merkitys isällä on lapsen sosiaaliselle kehitykselle?”
Kirjallisuuskatsaus rakentui tutkimuskysymyksen asettamisesta, aineiston hakuprosessista, aineiston analysoinnista ja tutkimustulosten esittämisestä. Kirjallisuuskatsaukseen etsittiin vertaisarvioituja ja ajantasaisia tutkimuksia aiheesta. Tiedonhaku kohdennettiin kansainvälisiin tietokantoihin: Medline, Cinahl, Eric ja ProQuest. Analyysiin valittiin aineistoksi 7 tutkimusta. Aineiston valinta tehtiin laadittujen sisäänottokriteerien perusteella. Kirjallisuuskatsauksen aineiston analysointimenetelmä oli teorialähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin keinoin luotiin synteesi, joka vastasi tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena todettiin, että isällä on merkittävä merkitys lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Isän ja äidin merkitys lapsen kehitykselle sekä vuorovaikutussuhde yleisesti lapseen eroavat toisistaan. Vanhempien erilaisuus tukee lasta kehittymään eri osaalueissa. Tutkimuksissa havaittiin myös, että isät, jotka heijastavat lämpöä ja sensitiivisyyttä vastaavat paremmin lapsen tarpeisiin. Isän osallisuus nähtiin heijastuvan lapsen parempana itsetuntona, itsehillintänä ja voimakkaiden tunteiden rakentavana käsittelynä. Tuloksien mukaan isän stressi vähensi isän osallisuutta lapsen elämässä. Täten isän stressillä ei ollut suoranaista vaikutusta lapseen negatiivisesti, mutta epäsuorasti siten, että isän osallisuus oli vähäisempää. Vahva ja turvallinen isä-lapsisuhde tukee lapsen tervettä kehitystä ja siksi on tärkeää, että yhteiskunta tukee isän osallisuutta lapsensa elämässä.
Toimeksiantaja(t) -
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla koota ajantasaista tutkimustietoa isän merkityksestä lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen: ”Mikä merkitys isällä on lapsen sosiaaliselle kehitykselle?”
Kirjallisuuskatsaus rakentui tutkimuskysymyksen asettamisesta, aineiston hakuprosessista, aineiston analysoinnista ja tutkimustulosten esittämisestä. Kirjallisuuskatsaukseen etsittiin vertaisarvioituja ja ajantasaisia tutkimuksia aiheesta. Tiedonhaku kohdennettiin kansainvälisiin tietokantoihin: Medline, Cinahl, Eric ja ProQuest. Analyysiin valittiin aineistoksi 7 tutkimusta. Aineiston valinta tehtiin laadittujen sisäänottokriteerien perusteella. Kirjallisuuskatsauksen aineiston analysointimenetelmä oli teorialähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin keinoin luotiin synteesi, joka vastasi tutkimuskysymykseen.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena todettiin, että isällä on merkittävä merkitys lapsen sosiaaliselle kehitykselle. Isän ja äidin merkitys lapsen kehitykselle sekä vuorovaikutussuhde yleisesti lapseen eroavat toisistaan. Vanhempien erilaisuus tukee lasta kehittymään eri osaalueissa. Tutkimuksissa havaittiin myös, että isät, jotka heijastavat lämpöä ja sensitiivisyyttä vastaavat paremmin lapsen tarpeisiin. Isän osallisuus nähtiin heijastuvan lapsen parempana itsetuntona, itsehillintänä ja voimakkaiden tunteiden rakentavana käsittelynä. Tuloksien mukaan isän stressi vähensi isän osallisuutta lapsen elämässä. Täten isän stressillä ei ollut suoranaista vaikutusta lapseen negatiivisesti, mutta epäsuorasti siten, että isän osallisuus oli vähäisempää. Vahva ja turvallinen isä-lapsisuhde tukee lapsen tervettä kehitystä ja siksi on tärkeää, että yhteiskunta tukee isän osallisuutta lapsensa elämässä.