Lasten kokemuksia tunnetaidoista hevosavusteisessa toiminnassa
Eskola, Aleksi (2020)
Eskola, Aleksi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817632
Tiivistelmä
Hevosavusteinen toiminta lasten kasvun ja kehityksen tukena on yleistä Suomessa ja maailmalla. Hevosavusteista toimintaa käytetään myös tukemaan lapsen tunnetaitojen kehitystä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hevostoiminta Tillintallin Tmi, joka tarjoaa ratsastusterapiaa sekä sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Suuri osa yrityksen asiakkaista on lapsia, jotka tarvitsevat tukea tunnetaitojen harjoitteluun. Työn tavoitteena on tuottaa yrityksen toiminnan tueksi tietoa peruskouluikäisten lasten kokemuksista hevosavusteisesta toiminnasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Työssä tarkasteltiin viittätoista vertaisarvioitua julkaisua, joissa käsiteltiin hevosavusteista toimintaa. Julkaisuista poimittiin kuvauksia 7-16 -vuotiaiden lasten omista kokemuksista toimintaan osallistumisesta. Aineistoa luokiteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysia ohjasi toiminnan muodostumista kuvaava malli Transactional Model of Occupation. Tunnetaitoja käsiteltiin osana laajempaa lapsen sosioemotionaalista kompetenssia.
Aineistosta nousi esiin lasten kokemus hevosista tärkeinä vuorovaikutuskumppaneina ja ystävinä. Hevoset motivoivat lapsia osallistumaan tilanteisiin, jossa tunnetaitojen harjoittelu oli mahdollista. Lapset kokivat, että hevosavusteisessa toiminnassa kehittyneet taidot vaikuttivat positiivisesti myös arkeen ja vuorovaikutustilanteisiin hevostoiminnan ulkopuolella. Hevosavusteinen toiminta myös paransi lasten minäpystyvyyden kokemusta.
Tutkimus tukee käsitystä tunnetaitojen rakentumisesta tilannesidonnaisesti ja yhdessä muiden sosioemotionaaliseen kompetenssiin kuuluvien taitojen kanssa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lasten kertomukset hevosavusteisesta toiminnasta sisälsivät runsaasti kuvauksia tunnetaitojen rakentumista tukevista elementeistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Työssä tarkasteltiin viittätoista vertaisarvioitua julkaisua, joissa käsiteltiin hevosavusteista toimintaa. Julkaisuista poimittiin kuvauksia 7-16 -vuotiaiden lasten omista kokemuksista toimintaan osallistumisesta. Aineistoa luokiteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysia ohjasi toiminnan muodostumista kuvaava malli Transactional Model of Occupation. Tunnetaitoja käsiteltiin osana laajempaa lapsen sosioemotionaalista kompetenssia.
Aineistosta nousi esiin lasten kokemus hevosista tärkeinä vuorovaikutuskumppaneina ja ystävinä. Hevoset motivoivat lapsia osallistumaan tilanteisiin, jossa tunnetaitojen harjoittelu oli mahdollista. Lapset kokivat, että hevosavusteisessa toiminnassa kehittyneet taidot vaikuttivat positiivisesti myös arkeen ja vuorovaikutustilanteisiin hevostoiminnan ulkopuolella. Hevosavusteinen toiminta myös paransi lasten minäpystyvyyden kokemusta.
Tutkimus tukee käsitystä tunnetaitojen rakentumisesta tilannesidonnaisesti ja yhdessä muiden sosioemotionaaliseen kompetenssiin kuuluvien taitojen kanssa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lasten kertomukset hevosavusteisesta toiminnasta sisälsivät runsaasti kuvauksia tunnetaitojen rakentumista tukevista elementeistä.