Lanseerausprosessi kulttuurituottajan työkaluna: Case Valmennusyritys X
Keisala, Sanna (2020)
Keisala, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118379
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Seinäjoella toimivalle Valmennusyritys X:lle, jonka toimiala on henkinen hyvinvointi. Opinnäytetyössä perehdyttiin Valmennusyritys X:n verkkolanseerausmenetelmän sisäänajoon ja käyttöön osana yritykselle sekä asiakkaille täysin uuden verkkokurssin markkinoinnin ja Valmennusyritys X:n toimitusjohtajan henkilöbrändäyksen kehittämistä. Tavoitteena oli verkkolanseerausprosessin kehittämisen ohella muotoilla samalla sekä Valmennusyritys X:n uuden palvelutuotekokonaisuuden että toimitusjohtajan henkilöbrändin visuaalinen ilme, joiden lanseerauksen suunnittelussa toimitusjohtaja konsultoi tuottajaa. Lanseerausmenetelmän teoria hahmotettiin Valmennusyritys X:n ja kulttuurituottajan kehittämistarpeiden näkökulmasta Timo Ropen lanseerausprosessin lähtökohdasta. Teoria täydentyy Heikki Karjaluodon ja Jari Juslénin digitaalisen markkinointiviestinnän kirjallisuudella. Lanseerausprosessiin perehtymisessä huomioitiin kohdennetusti myös Valmennusyritys X:n toimitusjohtajan tuotteelle määrittelemän ikäluokan ja tuotteen digitaalisuuden lanseeraukselle asettamat erityisvaatimukset. Prosessin sisäänajo ja kehittäminen toteutettiin kahden asiakasyhteistoiminnallisen menetelmän, fokusryhmätyöskentelyn ja benchmarkkauksen avulla, yhdessä toimeksiantajan kanssa. Menetelmät esitellään omissa luvuissaan. Opinnäytetyöstä selviää, millaista konkreettista työtä lanseerauksen ja muiden tavoitteiden sisäänajo ja prosessin onnistunut toteuttaminen vaativat. Opinnäytetyön fokusryhmätyöskentelyn ja kehittämistyön tuloksia arvioitiin Lean-kehittämismallin avulla. Fokusryhmätyöskentelyn tuloksista selvisi esimerkiksi, millaisilla kehittämisen keinoilla verkkokurssikokemusta päätettiin parantaa ja mitkä markkinointiviestinnän keinot edistäisivät parhaiten verkkokurssin markkinointia. Teoreettisen taustaselvityksen ja kehittämistyön tuloksena syntyi toimeksiantajan tarpeisiin räätälöity toteuttamiskelpoinen lanseeraussuunnitelma ja nelivaiheinen lanseerauskonsepti. Lanseerauskonseptin päävaiheet ovat lanseerauksen lähtökohtien määrittely ja perusratkaisut, markkinoinnilliset perusratkaisut, lanseerauspäätös ja lanseeraustyö yhdessä toimeksiantajan kanssa. Valmennusyritys X hyötyy teoreettisesta viitekehyksestä tavoitteessaan siirtää työn tieto ja tulokset käytännön toteutukseksi. Liitteenä oleva lanseeraussuunnitelma on salattu liikesalaisuuksien suojelemiseksi.