Käsityöläispanimon oma myymälä myyntikanavana : Case Ruosniemen Panimo
Mäenpää, Tuomo (2020)
Mäenpää, Tuomo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118311
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluna. Haastateltavana oli kohdeyrityksen toimitusjohtaja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia käsityöläispanimon ulosmyyntioikeutta myyntikanavana.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa pienpanimoiden omasta myymälästä ja selvittää sen merkitystä panimolle. Opinnäytettään teoriaosiossa käsiteltiin myyntikanavan teoriaa, myyntikanavien valintaperusteita sekä haastattelun ja case-tutkimuksen teoriaa.
Oma myymälä koettiin hyvinkin tärkeäksi myyntikanavaksi käsityöläispanimolle. Myymälä tuo panimon uudella tavalla paikallisten asiakkaiden ulottuville ja antaa panimolle suoran kontaktin kuluttajiin. Oma myymälä toimii markkinoinnin kannalta erittäin merkityksellisenä myyntikanavana. Myynnin määrässä oma myymälä ei pääse muiden myyntikanavien tasolle, vaikka COVID-19 aiheuttamat poikkeusolot ovatkin tehneet myymälästä tärkeän myös taloudellisesti.
Myymälä mahdollistaa myös verkkokaupan perustamisen myyntikanavaksi käsityöläispanimolle. Mahdollinen etämyynnin salliminen mahdollistaisi oluen myynnin suoraan asiakkaille koko Suomeen. Tämä lisäisi oman myymälän merkitystä panimolle valtavasti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa pienpanimoiden omasta myymälästä ja selvittää sen merkitystä panimolle. Opinnäytettään teoriaosiossa käsiteltiin myyntikanavan teoriaa, myyntikanavien valintaperusteita sekä haastattelun ja case-tutkimuksen teoriaa.
Oma myymälä koettiin hyvinkin tärkeäksi myyntikanavaksi käsityöläispanimolle. Myymälä tuo panimon uudella tavalla paikallisten asiakkaiden ulottuville ja antaa panimolle suoran kontaktin kuluttajiin. Oma myymälä toimii markkinoinnin kannalta erittäin merkityksellisenä myyntikanavana. Myynnin määrässä oma myymälä ei pääse muiden myyntikanavien tasolle, vaikka COVID-19 aiheuttamat poikkeusolot ovatkin tehneet myymälästä tärkeän myös taloudellisesti.
Myymälä mahdollistaa myös verkkokaupan perustamisen myyntikanavaksi käsityöläispanimolle. Mahdollinen etämyynnin salliminen mahdollistaisi oluen myynnin suoraan asiakkaille koko Suomeen. Tämä lisäisi oman myymälän merkitystä panimolle valtavasti.